Een kassa kopen voor uw winkel: de ultieme checklist

Een kassa kopen voor uw winkel: de ultieme checklist

Het huidige retaillandschap kent verschillende uitdagingen. Niet alleen is het een dynamische sector die zich continu blijft ontwikkelen, daarnaast is het ook nog eens heel competitief. Heeft u de juiste tools in huis om uw onderneming optimaal te runnen en de concurrentie voor te blijven?

Uw kassasysteem speelt hier een belangrijke rol in. Het juiste systeem kan ervoor zorgen dat u minder tijd kwijt bent aan bepaalde handelingen, en meer tijd overhoudt om u te focussen op de belangrijke aspecten van het ondernemen. Maar waar moet u concreet op letten bij het aanschaffen van een nieuw systeem? Vragen waar u over na kunt denken zijn bijvoorbeeld:

  • Welke functies zijn belangrijk voor mijn onderneming?
  • Hoe draagt het systeem bij aan de klantervaring?
  • Kan het systeem met me meegroeien?
  • Verzamelt het systeem voor mij relevante data?
  • Kan het systeem ervoor zorgen dat ik efficiënter werk?

Lees waar u op moet letten bij de aanschaf van een nieuw retail kassasysteem.

Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe

1. Belangrijke functies

Voordat u in het wilde weg begint te zoeken, is het verstandig om af te bakenen welke functies van een kassasysteem het belangrijkst zijn voor uw bedrijf. Stel uzelf hierbij de volgende vragen:

  • Hoeveel vestigingen zijn er?
  • Wilt u eventueel uitbreiden naar online?
  • Bent u afhankelijk van terugkerende klanten?
  • Hecht u veel waarde aan data voor uw resultaten?
  • Zijn er processen die efficiënter kunnen?

Door eerlijk antwoord te geven op bovenstaande (en vergelijkbare) vragen schetst u een volledig beeld van uw onderneming, en komt u er snel achter bij welke functies u het meest baat hebt in een nieuw kassasysteem.

Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe

2. Betere klantervaring

Een kassasysteem kan op verschillende manieren bijdragen aan een betere klantervaring

Voorraadbeheer

Als ondernemer betekent iets niet op voorraad hebben een misgelopen verkoop. Voor een klant betekent het teleurstelling en – als het te vaak gebeurt – verlies van vertrouwen in de winkel. Een goed kassasysteem kan u helpen met het bijhouden van uw voorraad, en zorgt er op die manier voor dat u nooit meer mensen teleur hoeft te stellen. Win-win!

Klantprofielen en marketing

Door klantprofielen te creëren geeft u mensen het gevoel dat ze gewaardeerd worden als vaste bezoeker. U kunt ze vanuit een marketing-perspectief op de hoogte houden als er nieuwe voorraad binnenkomt van een van hun favoriete merken, of u kunt ze helpen bij het vinden van de juiste producten op basis van hun aankoopgeschiedenis. Het zo toepassen van klantprofielen bouwt daarnaast loyaliteit op: mensen komen graag terug op een plek waar rekening wordt gehouden met hun persoonlijke verwachtingen.

Mobiliteit

Wachten voelt voor iedereen als tijdverspilling. Klanten die misschien wel iets willen aanschaffen, maar zien dat er een lange rij voor de kassa staat, kunnen dan ook alsnog besluiten om af te zien van hun aankoop. Een modern kassasysteem biedt u de mogelijkheid om mobiel te betalen via bijvoorbeeld iPads en mobiele pinapparaten. Zo kunt u sneller omzet draaien, en worden uw klanten beter bediend.

Lightspeed x SHAW Pop-Up Opening © Leyla Hesna

3. Doorgroeimogelijkheden

Als startende winkelier is het moeilijk om in de toekomst te kijken. Het is om die reden dan ook verleidelijk om het goedkoopste en meest eenvoudige kassasysteem te kiezen. Toch raden wij u aan om voor een geavanceerder systeem te kiezen wat met u mee kan groeien. Op de langere termijn bent u dan uiteindelijk voordeliger uit. Onder dit kopje valt onder andere de mogelijkheid om meerdere vestigingen onder één systeem te plaatsen, maar ook de mogelijkheid om uw onderneming uit te breiden naar online.

Omnichannel kan – wanneer het goed wordt ingezet – veel voordelen hebben. U bereikt een breder publiek, en kunt in meer wensen van uw klanten voorzien. Willen klanten online bestellen en in de winkel ophalen, of iets wat niet op voorraad is in de winkel thuis laten bezorgen? Het kan allemaal. Als ondernemer hoeft u aan deze verschillende kanalen geen extra stress te ondervinden, aangezien alles door uw systeem vanuit één plek geregeld wordt.

Benieuwd naar alle voordelen van Omnichannel?

Lees 3 redenen om uit te breiden

4. Inzicht in data

U kunt betere en meer passende plannen maken voor de toekomst als u goed op de hoogte bent van waar u nu staat. Een kassasysteem wat rapportages en statistieken voor u bijhoudt kan hier een groot verschil maken. Zo kunt u uw beslissingen baseren op data in plaats van op onderbuikgevoel, en wordt het snel duidelijk op welke punten u uw onderneming verder kunt optimaliseren. U wilt natuurlijk ook op de hoogte zijn van wat er zich in uw winkel afspeelt als u er zelf niet kunt zijn. Zoek om die reden naar een systeem wat u ook op afstand ten allen tijde toegang kan geven tot de real-time informatie over uw winkel(s).

5. Efficiënter personeel

Uw personeel speelt een enorm belangrijke rol binnen uw winkel. Ze vormen het gezicht van uw onderneming en zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de ervaring van uw klanten. Ze zijn ook degenen die het meest met het kassasysteem zullen moeten werken. Zoek daarom naar een snel en intuïtief systeem wat hun werk makkelijker en overzichtelijker maakt. Zo help u hen om beter te presteren, en bent u minder tijd kwijt aan nieuw personeel inwerken.

Conclusie

Dit zijn onze 5 belangrijkste punten waar u op kunt letten bij het aanschaffen van een nieuw retail kassasysteem. Er is natuurlijk nog veel meer wat van belang kan zijn. Een overzicht hiervan kunt u vinden in onze Kassa Koopgids voor retailers. 

Hoe vindt u het juiste kassasysteem?

Ontdek alle tips over het kopen van een retail kassasysteem