Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Alles wat je wilt weten over SEO-marketing voor restaurants

Alles wat je wilt weten over SEO-marketing voor restaurants

In dit steeds digitaler wordende tijdperk kunnen zelfs restaurants bijna niet meer zonder een goede website. Meer zelfs, bovenaan belanden op resultaten pagina’s van search engines is een echte wedstrijd geworden, waarbij de meest geoptimaliseerde website wint. Winnen betekent hier het meeste webverkeer en conversies van restaurant-gerelateerde zoekopdrachten binnenhalen. Search engine optimization – of kortweg SEO – is op enkele jaren uitgegroeid tot een cruciaal hulpmiddel om betere resultaten te boeken op het internet. Maar wat is SEO precies, wat doet het, en wat betekent het voor uw restaurant? Dat leggen we u in deze blog graag uit.

Duik dieper in de wondere wereld van restaurant marketing met onze gratis gids.

Ga dieper in op concepten zoals user-generated content, recensie tactieken, social media-strategieën, Google Mijn Bedrijf, SEO en zoveel meer.

SEO-marketing voor restaurants van A tot Z:

Wat is SEO?

De term zegt het zelf: search engine optimization of zoekmachine-optimalisatie refereert naar het optimaliseren van uw website in functie van het hoger ranken in de resultatenlijst van zoekmachines.

De voornaamste methodes om dat te verwezenlijken, is het verwerken van relevante zoektermen (keywords) in de teksten op uw website, andere websites aanmoedigen om naar uw website te linken (backlinks), recensies van gasten verzamelen en publiceren op uw website, en bepaalde tactieken toepassen om in lokale zoekopdrachten te verschijnen.

Google beloont websites die authentieke, coherente en betrouwbare informatie bieden en goed aansluiten bij de zoektermen waar deze websites op mikken. Bij het implementeren van bepaalde zoektermen op uw website ga u er namelijk vanuit dat uw gasten net op die zoektermen zullen gaan zoeken, en zo sneller op uw zaak zullen landen.

Dat maakt van SEO een cruciaal onderdeel van uw online aanwezigheid en marketingstrategie: het helpt u dichterbij potentiële gasten brengen en verhoogt de kans dat zij uw restaurant bezoeken. Een degelijke website bouwen is één ding, maar zorgen dat hij ook gevonden worden is iets heel anders.

 

De drie pijlers van SEO

Wat is SEO: check. Maar hoe besluiten zoekmachines welke websites bovenaan hun resultaten pagina’s komen? Dat wordt bepaald aan de hand van verschillende criteria, die samengebracht door een complex algoritme geanalyseerd worden. Wij sommen de belangrijkste criteria of pijlers op, die ervoor zorgen dat uw website hoger gerangschikt komt te staan:

  1. Relevantie — De zoektermen waarop u focust, moeten relevant en te linken zijn aan de natuur van uw restaurant. Om het met een eenvoudig voorbeeld te verklaren: als jij de zoekterm “plekken om te eten op Valentijnsdag” in uw website teksten verwerkt, maar gesloten bent op 14 februari, moet u niet al te hoge verwachtingen hebben. Hetzelfde geldt voor restaurants die op “visrestaurant bij mij in de buurt” ogen en maar één visgerecht op hun menu hebben staan. Gebruik zoektermen die aansluiten bij uw aanbod, het type keuken, en de context en achtergrond van uw restaurant. Wees relevant.
  2. Autoriteit — Domein autoriteit of domain rating (DR) is een scores die gegenereerd wordt op basis van een algoritme en door SEO-tools gegeven worden om te bepalen hoe betrouwbaar een website is. DR wordt door vele factoren bepaald, maar een manier om de autoriteit van uw website te verhogen, is door andere hoog scorende websites via een backlink naar uw website te linken – een bewijs dat ook andere websites jou(w autoriteit) vertrouwen.
  3. Kwaliteit — De gebruikerservaring van uw website is ook bepalend voor waar u precies in de zoekresultaten belandt. Trage websites die vaak vastlopen, of resulteren in hoge bouncerates – het percentage bezoekers dat op een website belandt, maar onmiddellijk terug vertrekt – zijn indicatoren van lagere kwaliteit en belemmeren een hogere ranking. Snelle laadtijden, een duidelijke en intuïtieve navigatie, en praktische en boeiende inhoud zijn belangrijke factoren in het bepalen van de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van een website.

Natuurlijk zijn dit niet de enige criteria, maar verder in dit artikel gaan we dieper in op deze pijlers en de meer technische kant van SEO voor restaurants. Kort samengevat zorgt het toepassen van SEO-tactieken en strategieën ervoor dat wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert hij op de pagina terechtkomt die het beste aansluit bij de trefwoorden van zijn zoekopdracht.

 

Wat zijn de voordelen van SEO voor restaurants?

  • Meer webverkeer – Een doordachte SEO-strategie en implementatie maakt uw website gebruiksvriendelijker en makkelijker te vinden, wat ervoor zorgt dat uw webverkeer zal toenemen omdat gebruikers minder moeite hebben om uw website op te sporen.
  • Meer bestellingen en reserveringen – Een geoptimaliseerde website leidt tot meer webverkeer, wat een verhoogde kans op conversies met zich meebrengt – zij het via reservaties, via bestellingen of beide. Als de website van uw fried chicken- of kippenrestaurant bijvoorbeeld goed geoptimaliseerd is voor de zoekterm ‘kippenvleugeltjes bij mij in de buurt’, maakt uw website meer kans om als eerste voor deze zoekopdracht te verschijnen, waardoor gasten sneller voor uw restaurant zullen kiezen.
  • Merkbekendheid opbouwen – Hogere rangschikking betekent ook meer visibiliteit en dus meer naam- en merkbekendheid. Hoe meer bezoekers uw website te zien krijgen, des te meer mensen uw restaurant, naam en merk zullen kennen.

6 SEO-marketingtips om uw restaurant hoger in zoekresultaten te rangschikken

Het enige nadeel aan SEO? Het is niet op één middag geklaard. SEO is een continu proces dat blijft lopen en een veelzijdige strategie vereist. Evengoed zal het u verbazen hoe snel een website bovenaan in de zoekresultaten kan belanden met het toepassen van de juiste strategieën. Wij sommen alvast enkele handige tips voor u op:

1. Ontwikkel een zoekterm strategie

Zoektermen vertellen u waar internetgebruikers precies naar op zoek zijn en hoe ze dit formuleren in hun zoekopdrachten. Ze laten de interesses van uw doelpubliek zien en tegelijkertijd, bij het uitvoeren van zo’n zoekopdracht, op welke resultaten ze belanden. De rangschikking van uw website voor zoektermen die jij opgenomen hebt, geeft u een beter beeld van hoe ver potentiële gasten gevorderd zijn in hun zoektocht en weg naar uw horecazaak.

De weg die gebruikers afleggen om uiteindelijk bij uw website te geraken, kunt u beschouwen als een soort trechter. Hoe dieper ze in die trechter belanden, des te groter de kans dat ze op uw website uitkomen en een bestelling plaatsen of een reservering maken.

In de bovenste, meest brede zone van de trechter zitten de gebruikers die een vaag idee hebben van wat ze zoeken, maar niet exact weten wat ze willen. Deze gebruikers beroepen zich op brede zoektermen met een hoge intentie, zoals “eetgelegenheden in het centrum”, “uit eten op zondagavond” of “restaurants in Amsterdam-West/Brussel Noord.”

Door brede zoektermen met een hoge intentie aan uw website toe te voegen, kunt u gebruikers targeten die aan het begin van hun zoektocht zitten en hen verder door de trechter naar uw website leiden. Houd het relevantiecriterium wel indachtig, en gebruik enkel geografische termen die relevant zijn uw locatie – niets werkt meer in uw nadeel dan jezelf “centrum” zoektermen toe eigenen als uw zaak buiten het centrum ligt.

Houd er ook rekening mee dat brede zoektermen met hoge intentie kampen met veel concurrentie, en de kans groot is dat andere restaurants in uw omgeving hier ook op targeten. Overweeg daarom zeker om relevante, brede zoektermen in uw website te verwerken, maar ze slechts als één onderdeel van uw totale SEO-strategie te beschouwen.

Vervolgens komen we aan bij het midden van de trechter, waar gebruikers een iets beter idee hebben van wat ze zoeken en daarom niche zoektermen gebruiken: termen die specifiek zijn voor het aanbod van uw restaurant. Als u bijvoorbeeld een Mexicaans restaurant in Haarlem/Brugge uitbaat, wilt u natuurlijk gevonden worden op zoektermen zoals “burrito Brugge” of “taco’s in de buurt”.

Niche zoektermen zijn een stuk minder competitief en eenvoudiger om succesvol op te targeten. Met niche zoektermen heeft uw restaurant een grotere kans om hoger in de zoekresultaten van deze zoektermen te belanden.

Tenslotte komen we aan het onderste, meest nauwe deel van de trechter uit: in dit deel krijgt u te maken met gebruikers die uw restaurant al kennen, door een eerder bezoek of een aanbeveling. Zij zullen branded zoektermen gebruiken, termen waar het merk of de naam van uw restaurant in voorkomt.

Dit soort zoektermen zal vaak gecombineerd worden met andere termen zoals “locatie” en een geografische indicatie, “openingstijden”, “menu” of “recensie”. Dit laat zien dat gebruikers op zoek zijn naar specifieke informatie over uw restaurant. U kunt uw positie in de zoekresultaten verbeteren door dat soort informatie – zoektermen, maar ook letterlijke antwoorden op de zoekopdrachten – duidelijk op uw website te vermelden en in uw website teksten te verwerken. Dat brengt ons op onze volgende tip.

2. Voeg uw restaurant toe aan online bedrijfsregisters

Hoe meer informatie er over uw restaurant online staat, des te groter uw kansen zijn om (hoger) in Google-zoekopdrachten te verschijnen. Daarom is het belangrijk cruciale en praktische informatie over uw restaurant – locatie, openingstijden, prijzen, menu en beoordelingen van klanten – toe te voegen aan relevante bedrijfsregisters.

Het toevoegen van deze informatie aan een bedrijfsregister zoals Google Mijn Bedrijf (GMB) is van fundamenteel belang als u wilt verschijnen in lokale “bij mij in de buurt”-zoekopdrachten. GMB vat al uw gegevens samen in een kort, duidelijk overzicht dat gebruikers helpt te beslissen waar ze gaan eten. Beschouw het als uw gratis, online business-kaartje, maar met meer informatie dan wat een papieren formaat toestaan. Een GMB-profiel maakt het zelfs mogelijk om reserveringen aan te nemen en een algemeen rating-kwalificatie te laten zien, op basis van recensies van gasten – zaken die potentiële gasten in hun zoektocht naar een plek om te gaan eten alleen maar helpen overtuigen.

Restaurants die in de top drie-zoekresultaten staan, zijn voor een groot deel daar beland dankzij een goede zoektermstrategie, inclusief het benutten van bedrijfsregisters en ervoor te zorgen dat hun informatie consistent op elk platform wordt weergegeven.

Gebruikers gaan meestal uit van één of meer criteria bij het zoeken naar een plek om te eten. Locatie, nabijheid, merk, het type restaurant en keuken spelen belangrijke rollen – maar vaak is het ook een combinatie van alle criteria bijeen. Daarom is het belangrijk dat uw online vermeldingen voor deze criteria geoptimaliseerd zijn. Doe dat door de juiste gegevens aan online bedrijfsregisters toe te voegen.

Enkele bedrijfsregisters die wij u aanraden om uw restaurant op te vermelden zijn:

Google gebruikt namelijk ook andere online bedrijfsregisters naast GMB om gegevens over uw restaurant te verzamelen. Hoe betrouwbaarder en vollediger die gegevens zijn, des te hoger u zult verschijnen in de zoekresultaten. Als u bij verschillende registers inconsistente informatie invoert, zal Google u lager in de lijst plaatsen.

3. Vraag om beoordelingen

Eén criterium dat vaak meer doorweegt dan locatie of nabijheid is de kwaliteit van het restaurant. Natuurlijk is het niet eenvoudig voor potentiële gasten om in te schatten hoe kwaliteitsvol uw restaurant precies is, als ze dat niet van iemand anders dan jijzelf horen. Daarom zijn beoordelingen van gasten een cruciaal onderdeel van zowel horeca marketing in het algemeen als van een doordachte SEO-strategie voor uw restaurant.

Recensies of beoordelingen zijn een publiek uithangbord van de kwaliteit van uw restaurant en laten zoekmachines (en gebruikers) weten hoe klanten uw horecazaak beoordelen. Google combineert zelfs recensies op het GMB-platform met die van andere lokale beoordelingssites om uw restaurant zo objectief mogelijk te rangschikken in de zoekresultaten.

Moedig positieve recensies op Google en andere beoordelingssites aan – maar ga correct om met negatieve recensies! – zodat zoekmachines veel input kunnen verwerken om uw restaurant te beoordelen.

4. Vergroot uw autoriteit met linkbuilding

Linkbuilding is het opbouwen van autoriteit door hooggeplaatste websites zover te krijgen dat ze teruglinken naar uw eigen website via zogenaamde backlinks. Backlinks zijn één van de belangrijkste beoordelingsfactoren voor zoekmachines.

Meerdere backlinks van websites met een hoge autoriteit laten zoekmachines weten dat uw website betrouwbaar is, en zullen u na verloop van tijd helpen verder te stijgen in de zoekresultaten.

Er zijn verschillende manieren om hoogwaardige backlinks te krijgen. U kunt bijvoorbeeld partners en leveranciers benaderen en vragen of ze in hun blog of nieuwsbrief een link naar uw website willen plaatsen. Denk natuurlijk na over wat u in ruil daarvoor kunt bieden.

Het kan ook slim zijn om relaties op te bouwen met nationale, regionale of plaatselijke culinaire publicaties, blogs of recensie websites. Kijk in welke mate ze bereid zijn om uw restaurant te recenseren of op te nemen in een artikel dat relevant is voor uw specifiek aanbod.

Verlies hier ook niet de SEO-pijler van relevantie uit het oog. Pas op dat u geen backlinks krijgt van irrelevante websites, wat uw rangschikking zou kunnen schaden.

5. SEO-best practices voor SEO toe

Het optimaliseren van uw website voor SEO gebeurt dus voornamelijk door het opnemen van relevante zoektermen in de teksten op uw website. Maar daar eindigt het niet. Er zijn een paar simpele manieren om een zoekmachine te laten weten dat uw website een hoge plek in de zoekresultaten verdient.

Specifieke zoektermen in url’s

Specifieke zoektermen opnemen in uw URL’s van de pagina’s van uw website is een manier om zoekmachines te laten zien dat uw website goed gestructureerd is. Als u bijvoorbeeld een aparte pagina voor uw menu heeft, zorg dan de URL dat ook weergeeft – simpelweg via restaurant.nl/menu – en pas dit toe op alle pagina’s van uw website. Als uw restaurant meerdere vestigingen heeft, target dan plaatselijke zoekopdrachten door de locatie van de vestiging in de URL te zetten, bijvoorbeeld bedrijfsnaam.nl/haarlem.

Title tags

Een title tag is een titel die zowel in de titelbalk van een browser als in zoekresultaten verschijnt. Het toevoegen van relevante zoektermen aan uw title tags kan een positieve invloed hebben op uw algemene rangschikking.

Meta-omschrijvingen

Meta-omschrijvingen zijn HTML-tags die de inhoud van uw website samenvatten. Het zijn kleine stukjes tekst die onder de title tag van een website verschijnen in zoekresultaten en niet langer mogen zijn dan 160 tekens.

Door de juiste zoektermen in uw meta-omschrijvingen op te nemen, maakt u de relevantie van uw website duidelijk aan zoekmachines.

Alt-tekst voor afbeeldingen

Alt of alternatieve tekst zijn HTML-tags die bij afbeeldingen horen, en die zoekmachines een beschrijving geven van de inhoud van een afbeelding. Ze bestaan omdat de ‘crawlers’ van zoekmachines – de bots die uw website scannen om uw score te bepalen – afbeeldingen niet kunnen interpreteren. Daarom hebben alt-tekstsen ook een positief effect op uw rangschikking in de zoekresultaten. Als u afbeeldingen op de website van uw restaurant gebruikt – wat u natuurlijk zeker moet doen – zorg er dan zeker voor dat uw alt-teksten met relevante zoektermen toevoegt.

6. Zorg dat uw website compatibel is met elk apparaat

Een groot deel van de online zoekopdrachten gebeurt tegenwoordig met smartphones. Daarom is het van cruciaal belang dat uw restaurant website ook compatibel is met de weergave vereisten voor mobiel apparaten – en in feite voor elk type apparaat: van desktop en laptop tot tablet en smartphone.

Is dat niet het geval, dan zal de mobiele gebruiker uw website niet naar behoren kunnen benutten, waardoor u minder bezoeken, pageviews en hogere bounce rates krijgt.

Zoekmachines zoals Google hanteren een mobile-first benadering, wat betekent dat websites die niet mobiel-vriendelijk of -compatibel zijn niet bij de resultaten worden geplaatst voor mobiele of desktop-zoekopdrachten.

Zoekmachines rangschikken websites ook op basis van sitesnelheid, en een website ontwerp dat enkel gemaakt is voor desktop zou wel eens trager kunnen werken op een mobiele interface.

Gebruik zoekmachines in uw voordeel

Zoekmachines de beste vriend van restaurant websites, SEO-optimalisatie die van restaurant eigenaars. Wanneer uw website SEO-proof is, helpen zoekmachines gasten uw restaurant te vinden. En hoe meer gasten uw restaurant vinden, des te groter de kans op reserveringen en bezoeken, wat jou weer een stap dichter brengt bij een succesvolle onderneming. Nieuwsgierig naar hoe Lightspeed uw zaak nog kan helpen? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en plan vrijblijvend een gesprek in.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing