Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Zo verhoogt u uw tafelomzet zonder kwaliteit van service te verliezen

Zo verhoogt u uw tafelomzet zonder kwaliteit van service te verliezen

Stel u voor: uw restaurant mag weer een onbeperkt aantal gasten ontvangen en u krijgt onverwachts een grote stroom gasten binnen.

Geweldig nieuws, dat betekent dat de zaken goed gaan! Maar kan uw bediening hier goed op inspelen? Hoe kunt u garanderen dat uw service efficiënt is, zelfs als het druk is in uw restaurant? Hoe houdt u de gasten tevreden, ook als ze langer moeten wachten dan verwacht? Het antwoord kan het optimaliseren van uw operationele processen zijn, maar u kunt ook de technologie upgraden die u gebruikt om uw restaurant en keuken te runnen.

In dit artikel bespreken we de volgende manieren om uw tafelomzet te verhogen zonder de service uit het oog te verliezen:

Op zoek naar meer inspiratie?

Haalt u het alles uit elk uur dat uw restaurant open is? Gebruikt u de juiste technologie om uw gasten te helpen? Download de gratis gids en krijg nog meer tips om meer uit uw tafelomzet te halen.

 

Aanpassingen bij het personeel

Het trainen en inroosteren van uw personeel is een van de meest effectieve hulpmiddelen om wachttijden te verkorten en gasten tevreden te houden als ze toch moeten wachten.

Rooster uw personeel vooraf in

Het maken van duidelijke opdrachten en het inplannen van de juiste medewerkers is de eerste stap om wachttijden effectief te verkorten. Maak elke fase van uw werkdag eenvoudiger door deze vooraf te plannen. Door een rooster op te stellen, kunt u bekijken hoeveel tafels er bezet zijn en daarmee de juiste medewerkers voor elke dienst kiezen. Beslis waar u elk personeelslid zo slim mogelijk kunt inzetten. Personeelsdata kan u hierbij helpen. 

Wat betreft het inroosteren: zorg altijd dat u voor elke shift voldoende personeel hebt. Onderbezetting kan de wachttijden verlengen, en dit kan uw personeel onnodige stress opleveren. 

Tijdens een doordeweekse lunchspits heeft u gasten die maar een uur pauze hebben voordat ze weer aan het werk moeten. Door uw horecazaak goed bemand en zelfs overbezet te houden tijdens perioden met uitzonderlijk hoge volumes, kunt u de drukte gemakkelijk aan en maakt u tegelijkertijd een enorm verschil in uw wachttijden.

Hoewel overbezetting de wachttijden verkort, is er één potentieel nadelig effect. Het kan de bedrijfsresultaten van een restaurant doen ontsporen en de winst verlagen doordat de arbeidskosten hoger worden. Daarom is het slim precies het aantal personeelsleden in te zetten dat u nodig heeft voor een shift, zodat u een evenwicht kunt vinden tussen snelle service en winstgevendheid. 

Als u nieuw bent in de restaurant-business, kan het even duren voordat u dit evenwicht gevonden heeft. U kunt met minder personeel werken als u zelf wilt bijspringen in zowel het restaurant als de keuken. Als u eenmaal uw arbeidsbehoeften begrijpt, kunt u een schema opstellen dat een evenwicht in het personeelsbestand biedt dat niet leidt tot winst verlies.

Opleiden en nog eens opleiden

Het opleiden van uw restaurantpersoneel garandeert wat elke restauranteigenaar wil: een georganiseerde en snel bewegende shift. Of het nu lunchtijd of diner is, uw personeel kan de hoge druk aan. Als u beschikt over goed opgeleid personeel en eten dat binnen een redelijke tijd geserveerd wordt, trekt u meer gasten naar uw restaurant. Als u uw team een uitgebreide service biedt, zorgt u er bovendien voor dat ze altijd in staat zijn om gasten zo snel mogelijk te helpen.

Verminder apathie bij het personeel

Als gasten personeel zien kletsen of rondhangen, kunnen ze geïrriteerd raken als ze moeten wachten tot ze geholpen worden. Dit wilt u natuurlijk voorkomen. 

Vraag uw personeel tijdens hun pauze hun bedrijfskleding te bedekken, zodat gasten duidelijk het verschil zien tussen het personeel dat aan het werk is en het personeel dat pauze neemt. Beter nog, zorg voor een comfortabele personeelslounge die ze kunnen gebruiken om hun vermoeide voeten rust te geven tijdens hun pauzes.

 

Operationele verbeteringen

Aanpassingen aanbrengen in de manier waarop u uw restaurant runt, is een andere effectieve manier om wachttijden te verminderen en uw gasten tevreden te houden. Zo kunt u uiteindelijk uw tafelomzet verhogen. 

Accepteer reserveringen

Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar niet alle restaurants accepteren reserveringen. Dit helpt niet voor gasten die zomaar langskomen, maar het geeft uw gasten wel een manier om hun bezoek te plannen en lang wachten te voorkomen. Overweeg om een online reserveringssysteem te gebruiken om de personeelskosten te verminderen. Er zijn veel tools die kunnen worden geïntegreerd met de website van uw restaurant, en met oplossingen zoals Formitable of Resengo kunnen gasten rechtstreeks vanaf hun smartphone reserveringen maken.

Zorg voor afleiding

Door uw gasten visuele afleiding te bieden, lijkt de wachttijd korter. Een televisie die boven de tafels hangt of een jukebox die op de achtergrond oude rock-‘n-roll-muziek speelt, laat uw gasten vergeten hoe lang ze al wachten. Zorg ervoor dat u ook aan activiteiten voor gezinnen denkt. Niets laat een wachttijd langer lijken dan uitgelaten kinderen.

SMS tools

Terwijl gasten naar foto’s kijken van beroemde gasten of verzamelobjecten, laat u via sms-meldingen weten wanneer hun tafel klaar is. U kunt sms ook gebruiken om wachttijden bij te houden, zodat u de efficiëntie van uw team beter in de gaten kunt houden. 

 

Bied gratis eten aan

Niets vrolijkt de dag van een ontevreden klant meer op dan gratis eten en drinken. Wees bereid om dit aan te bieden als de situatie daarom vraagt. Uiteindelijk zal dit de ervaring van de gast ten goede komen, waardoor u de tafelomzet kunt verhogen. 

Bereid snacks voor

Kleine hapjes zijn makkelijk voor te bereiden, en ze houden uw gasten bezig als ze wachten op een tafel. Terwijl ze genieten van hun hapje of drankje, zullen ze de sfeer van uw restaurant opsnuiven en vergeten ze de wachttijd.

Dat gezegd hebbende wilt u nog steeds dat de gast van zijn hoofdmaaltijd geniet, dus zorg ervoor dat de snacks die u aanbiedt niet te groot zijn. Ze zijn tenslotte alleen bedoeld om uw gasten wat afleiding te bieden tijdens het wachten.

Geef iemand de drankdienst

Als u een wachtrij heeft, is het laatste dat u wilt zien dat gasten het wachten beu worden en vertrekken. Door op een warme dag een verfrissend drankje te geven, voelen uuw gasten zich gewaardeerd en kunt u ze verleiden om rond te blijven hangen, ongeacht hoelang ze moeten wachten op een tafel of op hun maaltijd.

 

Mobiliteit betekent efficiëntie 

Een groot voordeel van een online kassasysteem is natuurlijk de mobiliteit. Bedienend personeel kan vergeten bestellingen op papier te schrijven, die bestellingen aan de kassa te verwerken en vervolgens naar de keuken te sturen. Als u het ons vraagt, zijn dat een paar stappen te veel.

Rust uw bedienend personeel in plaats daarvan uit met iPads om bestellingen te verwerken. Ze kunnen gemakkelijk leesbare digitale bestelbonnen in realtime naar de keuken of bar sturen. Dit vereenvoudigde proces stelt het personeel in staat zich te concentreren op het creëren van gedenkwaardige klantervaringen, niet op logistiek. Geen papier, geen gedoe. Verwerk bestellingen van gasten overal en snel!

 

Self service menu’s

Self service menu’s zijn de perfecte oplossing voor restaurants die snelle service willen bieden. Met een iPad aan tafel kunnen gasten zelf hun bestelling plaatsen. Wat nog beter is, is dat ze ter plekke een samenvatting krijgen van de details van hun bestelling, waardoor ze dit niet hoeven te zeggen: “Dit had ik niet besteld”.

Door uw digitale menu te personaliseren met foto’s van hoge kwaliteit, gecombineerd met de mogelijkheid om menu-items aan elkaar te koppelen op basis van de bestaande bestelling van de gast, verhoogt u de tafelomzet. 

Bovendien helpen self service menu’s bestelfouten te minimaliseren. Het is dus een snelle, efficiënte en effectieve manier om zowel verkopen te stimuleren, als uw gastervaring te verbeteren. 

 

Tafelomzet verhogen met een goede service

Samengevat is het tijdsbestek dat een tafel bezet is door een klant, van aankomst tot vertrek, belangrijk voor uw tafelomzet. Tijdens de spits is het uw doel om de tijd die een klant aan een tafel doorbrengt te minimaliseren, zodat u zo veel mogelijk gasten kunt bedienen (zonder dat ze zich opgejaagd voelen). De beste manier om dit te bereiken, is door de tijd die ze wachten om te bestellen, ontvangen en betalen te minimaliseren.

Er worden nogal dubieuze methoden gebruikt om gasten sneller te laten vertrekken: luide en snelle muziek, rood en geel decor om onbewust aan te geven dat ze sneller moeten eten… Maar het kan echt beter dan pseudo-omgevingspsychologie, en het begint allemaal met het gebruik van de juiste tools.

“Alle bestellingen gaan rechtstreeks naar de keuken. Het eten is sneller klaar, wat betekent dat mijn tafelomzet hoger is, omdat er minder vertraging is. En als mijn tafelomzet hoger is, betekent dat dat er meer gasten langskomen en ik meer geld verdien. De omzet is verdubbeld sinds we Lightspeed hebben geïmplementeerd. Het is echt heel nuttig geweest.”

David Pearse, Shepherd & Dog

Als u de workflow van uw restaurant wilt optimaliseren en tegelijkertijd uw klantervaring wilt verbeteren, praat dan eens met een van onze experts om erachter te komen hoe Lightspeed u daarbij kan helpen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen