Top 5 fouten die horecaondernemers maken op social media

Top 5 fouten die horecaondernemers maken op social media

Tegenwoordig is sociale media een must voor kleine bedrijven. Platforms zoals Instagram, Facebook en Twitter zijn de perfecte digitale tools om uw horecazaak te presenteren en een community te creëren.

Er zijn een aantal best practices die uw bedrijf moet volgen om het meeste uit uw social-mediastrategie te halen. Evenzo zijn er veel social media no-go’s die u makkelijk kan vermijden. Hier zijn 5 veelvoorkomende fouten die horecaondernemers maken op hun social-media platforms:

Het plaatsen van dezelfde content op elk platform 😱

Elk social media platform heeft een andere functie: Instagram draait volledig om beeld en branding, Facebook fungeert als een tweede website en Twitter is perfect voor korte live updates. Aangezien deze platforms allemaal verschillend zijn, moet u beslissen wat u wanneer wilt plaatsen. Wat u publiceert en de manier waarop u communiceert, moet weerspiegelen wat uw publiek op elk platform verwacht.

Op Facebook verwachten mensen misschien meer informatieve content, terwijl op Instagram beeld juist meer spreekt. Als u een brunchrestaurant runt, kunt u bijvoorbeeld nieuwe menu-specials op Instagram voorstellen. Op Facebook zoeken uw klanten naar meer bruikbare informatie. Dit is het perfecte platform om details over uw Boozy Brunch Event of paas-menu te plaatsen.

Waarom is het plaatsen van dezelfde content op elk platform fout? Het kan de engagement – clicks, likes, shares en commentsdie u krijgt op een bericht beperken. Als een klant een post ‘leuk’ vindt op Instagram en deze vervolgens weer op Facebook ziet, is de kans kleiner dat hier weer op gaan reageren. Ook lijkt het alsof u weinig moeite doet om uw social media kanalen te ondersteunen.

Te vaak posten of niet genoeg ✍

Een goede strategie voor sociale media behoudt een goed evenwicht tussen consistentie en doelgerichtheid. U wilt regelmatig content plaatsen en ervoor zorgen dat de inhoud relevant is voor uw doelgroep. De sleutel is om uw publiek niet te overweldigen met te veel berichten, en tegelijkertijd uw merk op peil te houden. Het uitzoeken van het juiste ritme is een uitdaging en het kan even duren voordat dit helemaal goed zit.

Als u geen tijd heeft om dagelijks of meerdere keren per week een post te plaatsen op social media, zorg er dan wel voor dat u met enige consistentie berichten plaatst. Zo blijft u toch nog top of mind bij uw volgers. Probeer minstens één keer per week te posten. Als u geen tijd heeft om verschillende social media kanalen te onderhouden, kan u uzelf beter op één kanaal focussen.

Slechte foto’s of geen foto’s 🚀

Social media is erg visueel en het toevoegen van foto’s aan uw posts vergroot engagement. Om u een idee te geven – Facebook-berichten met afbeeldingen krijgen twee keer meer engagement dan die zonder. Dat gezegd hebbende, is het net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen die u bij uw berichten plaatst, relevant en kwalitatief zijn. Als uw afbeeldingen van lage kwaliteit zijn, kunnen uw volgers de indruk krijgen dat uw producten ook van lage kwaliteit zijn.

Als het gaat om Instagram, een platform dat volledig om esthetiek draait, is dit een veelgemaakte fout die u zeker moet vermijden. Overweeg te investeren in een kleine ringlamp of zoek een plek in uw zaak met goede natuurlijke belichting om foto’s te maken. Gerechten en drankjes komen altijd het beste tot hun recht wanneer deze in natuurlijk licht worden gefotografeerd.

Content van anderen niet delen 😢

User-generated content is elke vorm van media die wordt gecreëerd door gebruikers van social media platforms. Als u een horecazaak heeft, bestaat er geen twijfel dat uw gasten foto’s nemen van het eten en op social media plaatsen. Deze foto’s kan u dan ook gebruiken op uw eigen kanalen. Dit is hoe u user-generated content kan aanpakken:

  1. Check de geo-locatie van uw restaurant of de foto’s waarin u getagd bent.
  2. Vind foto’s die kwalitatief mooi zijn, bij uw branding passen en maak een screenshot.
  3. Vraag de gebruiker om toestemming. Dit is zeer belangrijk, u wilt namelijk dat deze klant het goedkeurt als u zijn/haar foto’s gebruikt op uw kanalen. Als bedankje kan u bij hun volgende bezoek een gratis drankje aanbieden.
  4. Plaats de foto op uw eigen social media kanaal en tag de maker van de foto.

Als u niet aan user-generated content doet, loopt u een enorme kans mis om erkenning aan uw gasten te geven en hen het gevoel te geven dat het delen van foto’s van uw restaurant enorm gewaardeerd wordt. Als u vaak posts deelt van gasten, zal dit hen ook stimuleren om dit vaker te doen.

Niet reageren op negatieve comments 💥

Negatieve comments en klachten zijn onvermijdelijk op sociale media, maar maak u geen zorgen. Hoewel een negatieve reactie op uw Facebook-pagina niet leuk is, hoeft het niet per se slecht te zijn. Het geeft u de mogelijkheid om te laten zien dat u om uw gasten geeft.

Het overkomt elke ondernemer wel, maar enkel degenen die goede antwoorden formuleren op negatieve comments laten zien dat ze elke klant te hulp staan, ook bij slechte ervaringen. Klantenservice is een belangrijk onderdeel van uw social media strategie. Daarom heeft Facebook zelfs twee specifieke statistieken over hoe vaak en snel u op berichten reageert.  

Vergeet niet dat geen one-size-fits-all aanpak bestaat als het komt op social media. Probeer verschillende dingen en ontdek wat wel en niet werkt voor uw zaak!

Meer social media tips voor horecazaken?

Lees de blog over User Generated Content