Zo maakt u een restaurantplattegrond (met voorbeelden)

Zo maakt u een restaurantplattegrond (met voorbeelden)

Er zijn waarschijnlijk maar weinig gasten die bewust aandacht schenken aan de indeling van uw restaurant. Toch kan de opstelling van het eetgedeelte, de bar en de keuken een groot verschil maken voor de beleving van uw gasten en voor de efficiëntie waarmee uw medewerkers zich door de ruimte kunnen bewegen.

Een goede indeling heeft een positieve invloed op uw winstmarge: de bediening kan makkelijker heen en weer lopen tussen keuken en tafels, gasten efficiënter bedienen en tafels sneller weer gereed maken voor nieuwe gasten.

Het is een belangrijk hulpmiddel voor uw dagelijkse werkzaamheden en het loont dan ook de moeite meteen een goede plattegrond op te stellen. In dit artikel leert u het volgende:

 

Het management tool voor moderne restaurants

Maak plattegronden en menu’s op maat, beheer uw voorraad en krijg inzichten in uw verkopen

Wat is een restaurantplattegrond?

Een restaurantplattegrond is een schematisch overzicht van de volledige indeling van uw restaurant. Op de plattegrond staan de afstand en de relaties tussen ruimtes, tafels, het uitgiftepunt, de wachtruimte, de kassa, de bar, en meer. Ook staan de locaties van voorzieningen als kranen, deuren, stopcontacten en fornuizen aangegeven.

 

Waarom heeft u een restaurantplattegrond nodig?

Een restaurantplattegrond is een belangrijk hulpmiddel waarmee uw medewerkers meteen zien waar zij, de gasten en de benodigde voorzieningen zich bevinden. Bovendien krijgen nieuwe medewerkers met de plattegrond een goed overzicht van uw restaurant: waar is de bar, het eetgedeelte, de keuken, de opslagruimte, de toiletten en de spoelkeuken?

 

Wie maakt de restaurantplattegrond?

Het is de moeite waard om te investeren in een professionele architect en interieurontwerper met ervaring in de horeca. Bij de indeling van uw restaurant moet u namelijk rekening houden met bouwvoorschriften en –bepalingen. Een professional die daarvan goed op de hoogte is, zal minder snel een dure fout maken.

Een architect bekijkt of u restaurant bouwkundig in orde is en een interieurontwerper weet hoe u binnen de voorschriften een schitterende, functionele ruimte kunt inrichten. Daarom adviseren we beide professionals in te schakelen voor de inrichting van uw restaurant. Samen kunnen ze u helpen uw visie tot leven te brengen. Uw architect en interieurontwerper zouden moeten beschikken over: 

  • Een goed ruimtelijk inzicht
  • Actuele kennis van de geldende bouwvoorschriften en –bepalingen
  • Ervaring met professionele ontwerpsoftware
  • Een oplossingsgerichte instelling en het vermogen om mogelijke knelpunten te zien en op te lossen voordat ze een groter probleem vormen
  • Goede banden met fabrikanten van tafels, stoelen, werkbladen en verlichting
  • Uitgebreide kennis van materialen, meubilair en afwerkingen
  • Veel creativiteit en kennis dankzij opgedane ervaring, waardoor een idee kan uitgroeien tot werkelijkheid

We adviseren u te investeren in experts, maar we geven u ook enkele softwareopties waarmee u zelf een plattegrond voor uw restaurant kunt maken:

Wanneer moet u een restaurantplattegrond maken?

U kunt geen goede plattegrond maken zonder commerciële ruimte. U zult dus eerst op zoek moeten naar een pand voor uw restaurant. Zodra u hebt besloten waar u zich gaat vestigen, kunt u aan de slag met de plattegrond (of geeft u de architect hier opdracht toe).

 

Tips voor uw restaurantplattegrond

Voordat we gaan kijken naar de onderdelen die niet mogen ontbreken op uw plattegrond, bespreken we de zes essentiële factoren waarmee u rekening moet houden bij de indeling van uw restaurant:

  1. Bouwvoorschriften en -bepalingen
  2. Toegankelijkheid
  3. Budget
  4. Efficiëntie
  5. Esthetiek
  6. Oppervlakte per klant

 

1. Bouwvoorschriften en -bepalingen

Een ervaren architect of interieurontwerper kan ervoor zorgen dat uw plattegrond aan de geldende bouwvoorschriften voldoet.

Sommige van deze voorschriften zijn misschien niet vanzelfsprekend als u een leek bent. In Nederland is het bijvoorbeeld verplicht om twee gescheiden en afgesloten toiletten te hebben, inclusief een mogelijkheid om handen te wassen. Een restaurant moet ook beschikken over elektriciteit, drinkwater en een telefoon. De ventilatie moet rechtstreeks in verbinding staan met de buitenlucht. In België is, net als in Nederland, ook de brandveiligheid een belangrijk punt om rekening mee te houden. 

Alle bouwvoorschriften kunnen dus verschillen per gemeente of per land. “In de Verenigde Staten mag u bijvoorbeeld geen open isolatie hebben boven gedeeltes waar voedsel wordt geserveerd”, zegt Michael Antenora, oprichter en directeur van Antenora Architects LLP in Austin. “Bij het indelen van uw restaurant moet u rekening houden met een heleboel bouwtechnische en mechanische voorschriften.”

2. Toegankelijkheid 

Kijk ook naar de geldende wetten voor mindervaliden. In het VN-Verdrag is opgenomen dat (horeca) ondernemers zich aan twee plichten moeten houden:

  • U hebt de plicht om redelijke aanpassingen te doen voor mensen met een handicap
  • U moet uw algemene toegankelijkheid geleidelijk verbeteren.  

Hier vindt u een aantal tips waar u als horecazaak mee aan de slag kunt gaan. 

3. Budget

Een verbouwing kan een dure aangelegenheid zijn, dus bent u bij het indelen van uw restaurant ook afhankelijk van uw beschikbare budget. Restaurant Owner deed onderzoek naar de kosten die u moet maken om een restaurant te kunnen openen:

  • Gemiddelde kosten nieuw restaurant, laag: $ 175.000
  • Gemiddelde kosten nieuw restaurant, normaal: $ 375.000
  • Gemiddelde kosten nieuw restaurant, hoog: $ 750.000

“Afhankelijk van het budget kunt u ervoor kiezen maar een beperkt aantal muren te slopen en de leidingen zo efficiënt mogelijk te laten leggen”, zegt Mousavi. Als u gebruikmaakt van bestaande leidingen, bespaart u geld, maar heeft u wel minder keuzevrijheid voor uw indeling.

Vergunningen kunnen ook van invloed zijn op uw budget. Laat een architect meekijken naar de verschillende locaties die u in gedachten heeft voordat u een huurcontract voor een restaurantruimte ondertekend, dan is de kans kleiner dat u voor dergelijke vervelende verrassingen komt te staan.

4. Efficiëntie

De flow van uw medewerkers en gasten in de ruimte is ook een belangrijk punt. Bestellen uw gasten aan de balie, waarna de bestelling naar hun tafeltje wordt gebracht? Bestellen ze aan de balie en kunnen ze hun bestelling ergens anders ophalen? Of nemen uw medewerkers de bestellingen op aan de tafel en wordt het eten geserveerd?

“Hoe minder bewegingen u nodig hebt om borden te verplaatsen tussen keuken en tafel, des te beter”, aldus Antenora. 

5. Esthetiek

“Zodra u uw servicemodel hebt bepaald, gaan we praten over de beleving en de interieurstijl”, zegt Antenora. “Welke sfeer wilt u creëren? Gaat u voor knus en gezellig? Of voor hip en trendy?” Het servicemodel, het menu en de esthetiek van uw restaurant moeten allemaal bij elkaar passen en gasten aantrekken die behoren tot uw gewenste doelgroep en voldoen aan uw psychografische profiel.

“Zodra we de indeling van een restaurant, bar of lunchroom gaan bekijken, voeren we uitgebreide gesprekken met onze cliënten om inzicht te krijgen in hun merk, hun identiteit, en de sfeer en beleving die ze willen creëren in hun restaurant”, zegt Mousavi. “Wat willen ze dat hun gasten er doen, hoe willen ze dat gasten zich er gedragen? Op die vragen willen we concrete antwoorden hebben voordat we aan de slag gaan met het interieur van een gelegenheid.”

Mousavi adviseert ten minste een deel van het eetgedeelte zichtbaar te maken van buitenaf. “Mensen trekken mensen aan”, legt ze uit. “Als u langs een restaurant komt waar niet veel mensen zitten, zult u er niet snel binnengaan. Maar als het restaurant vol zit, beschouwt u dat als een teken van betrouwbaarheid en neemt u automatisch aan dat het restaurant de moeite van het proberen waard is.”

Restaurant Teneresse voorbeeld interieur

6. Oppervlakte per klant

De tafelgrootte in een restaurant is vaak afhankelijk van het servicemodel en de voorkeur van de eigenaren. “De grootte wordt vaak gekozen op basis van hoe de chef-kok op de gerechten op de tafel wil presenteren”, zegt Antenora.

De oppervlakte voor elke zittende gast is ook afhankelijk van het servicemodel van uw restaurant. Daarbij kunt u de volgende richtlijnen hanteren:

  • Gastronomisch: 1,6 tot 1,8 vierkante meter per klant
  • Full-service: 1,1 tot 1,4 vierkante meter per klant
  • Balieservice: 1,6 tot 1,8 vierkante meter per klant
  • Fastfood: 1 tot 1,3 vierkante meter per klant

 

Essentiële onderdelen van uw restaurantplattegrond

1. Keuken

De indeling en grootte van uw keuken zijn afhankelijk van het type gerechten die er worden bereid en de grootte van uw zaak. Open keukens, waarbij uw gasten kunnen zien hoe uw chefs de gerechten bereiden, zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. “Daarbij wordt u er als restauranthouder toe gedwongen de keuken spic en span te houden”, benadrukt Antenora.

Victor Cardamone, voorzitter en CEO van Mise Designs in New Jersey, is een chef met een CIA-achtergrond en is gespecialiseerd in keukenindelingen. Cardamone raadt aan de keukenindeling op orde te maken voordat u met de rest van plattegrond aan de slag gaat. “Als u een racewagen zou moeten bouwen, zou u dan eerst de motor ontwerpen of eerst de banden kiezen?” zegt hij. “Zonder de motor zijn de banden waardeloos. De motor is het uitgangspunt voor de rest van uw ontwerp.”

Cardamone ontwerpt horecakeukens op basis van het menu, het servicemodel en de technieken van de chef. “Een steakhouse heeft natuurlijk een veel groter grill- of houtskooloppervlak”, zegt hij. Bij restaurants die elk seizoen een andere menukaart hebben (een tactiek die steeds vaker wordt toegepast), geeft Cardamone prioriteit aan flexibiliteit. “We proberen verschillende onderdelen te plaatsen waarmee de chef de flexibiliteit houdt om de menukaart elk seizoen aan te passen.”

U moet ook bekijken waar uw keukenpersoneel de bestellingen ontvangt die door het kassasysteem naar het kitchen display system (KDS) worden gestuurd. Zorg dat uw KDS makkelijk bereikbaar is voor uw keukenpersoneel. Het gedeelte waar koks bereide gerechten plaatsen die kunnen worden uitgeserveerd, is ideaal.

2. Eetgedeelte

Doorgaans beslaan het eetgedeelte, de bar, de toiletten en de wachtruimte van een restaurant ongeveer 60% van het totale vloeroppervlak van het pand. De resterende 40% is bestemd voor de keuken, opslag en de voorbereidingsruimtes.

Houd ook rekening met de geldende bouwvoorschriften. Wat is het maximumaantal mensen dat tegelijkertijd in het pand aanwezig mag zijn?

Bekijk bij het inrichten van uw eetgedeelte hoe uw gasten en personeel zich door de ruimte kunnen bewegen. Voorkom eventuele knelpunten. Zorg ook dat de opstelling in uw eetgedeelte flexibel is en kan worden aangepast aan grotere groepen.

De indeling van de zitplaatsen kan van invloed zijn op de beleving van uw gasten: creëert u een intieme, rustige sfeer, of juist een vrolijke, bruisende, zegt Antenora. “Elke sfeer heeft zo zijn eigen tafelgroottes en –hoogtes, maar ook de plaatsing van de tafels speelt daarbij een rol”, geeft ze aan. “U kunt ook kiezen voor hoekjes of banken.” Het gebruik van harde of zachte materialen in het restaurantgedeelte is van invloed op de akoestiek en de algemene sfeer in de ruimte, voegt ze toe.

Neem bijvoorbeeld de plattegrond die Mise Designs ontwierp voor The Donut Experiment. Donuts worden op bestelling bereid en gasten kunnen hun donut in de speciale toppinghoek voorzien van hun gewenste toppings. Daarnaast heeft The Donut Experiment ervoor gekozen het buffet volledig zichtbaar te maken voor de gasten.

3. Kassa en kassasysteem

Uw kassasysteem is het kloppende hart van uw restaurant, waarmee u bedieningsmedewerkers bestellingen opnemen en doorsturen naar de keuken, afrekenen, reserveringen controleren enzovoort. De ruimte in het eetgedeelte is beperkt. Daarom is een handheld kassasysteem ideaal: uw medewerkers kunnen de gasten van begin tot eind van dienst zijn met een tablet. 

Als u de bestellingen aan tafel opneemt, voorkomt u onnodig verkeer door obers die heen en weer rennen tussen tafels en het kassasysteem, én houdt u meer ruimte over die anders zou worden ingenomen door een vaste kassa. 

restaurantplattegrond 1

4. Entree en wachtruimte

In de entree en wachtruimte krijgen uw gasten een eerste indruk van uw restaurant. De indeling ervan, zo geeft Antenora aan, kan onverwachte gevolgen hebben.

“Veel restaurants zijn zodanig ingericht dat gasten in de wachtruimte of aan de bar wat kunnen drinken tot hun tafel gereed is”, zegt Antenora. “De grootte van de wachtruimte kan variëren, afhankelijk van of een restaurant werkt met reserveringen, en vaak is de grootte afhankelijk van de oppervlakte die een restaurant eraan wil opofferen.”

Restaurantplattegrond 2

De keuken van een restaurant moet ongeveer 40% van het totale vloeroppervlak beslaan en voor het zitgedeelte, de bar, de toiletten, de entree en de wachtruimte moet u 60% van het oppervlak reserveren. Als uw entree te klein is om er een zitgelegenheid te maken, kunt u gasten vragen aan de bar te wachten met een drankje tot hun tafel gereed is.

5. Bar

Niet alle restaurants hebben een bar. Heeft uw restaurant er wel een, dan kunt u daar een opvallend element in de ruimte van maken.

“De bar is een ijkpunt voor uw gasten en geeft richting en sfeer aan uw restaurant”, zegt Mousavi. “Daarom proberen we meestal een uniek ontwerp te bedenken voor de bar en bepalen we op basis daarvan hoe de rest van de ruimte wordt ingedeeld.”

Een goed voorbeeld van die aanpak is Maris Piper in Amsterdam. De prachtig ingerichte ruimte van deze Lightspeed-klant heeft een open bar en keuken, waardoor de barmedewerkers en chefs het middelpunt van de restaurantbeleving vormen.

6. Toiletten

Toiletten zijn natuurlijk een essentieel onderdeel van uw restaurant, maar de toiletdeuren zijn bij voorkeur niet direct zichtbaar voor uw gasten. 

“Bij een goed ontwerp heeft u een deur naar een halletje voor de toiletten”, aldus Antenora. Als u zorgt dat de leidingen voor de keuken en de toiletten bij elkaar in de buurt zitten, kunt u de bouwkosten laag houden.

Restaurantplattegrond 3

Dat is precies wat Cardamone deed bij het opstellen van de restaurantplattegrond voor Bourbon Coffee Shop. De toiletten en keuken zijn strategisch naast elkaar geplaatst, zodat ze gebruik kunnen maken van hetzelfde leidingwerk.

Net als in de rest van uw restaurant moet u ook bij de toiletten rekening houden met mindervalide gasten. Kijk ook wat de wettelijke vereisten zijn voor het aantal toiletten en geslachtsaanduidingen in uw restaurant.  

Benieuwd naar Lightspeed Restaurant?

Onze experts kunnen u meer vertellen over de mogelijkheden

Maak de perfecte restaurantplattegrond voor uw restaurant

Hoewel bepaalde onderdelen van uw restaurantplattegrond na verloop van tijd kunnen veranderen, bijvoorbeeld omdat u in de zomermaanden een terras hebt of omdat u het naastgelegen pand koopt om uit te breiden, blijft de basis waarschijnlijk hetzelfde. 

Onthoud dat u als doel hebt een plattegrond te maken op basis waarvan uw keukenpersoneel efficiënt kan werken, uw bediening uw gasten optimaal van dienst kan zijn en uw gasten een beleving krijgen waardoor ze nog veel vaker bij u terugkomen (en uw restaurant aanraden bij vrienden).

Bij de indeling van uw restaurant moet u zorgen voor het juiste evenwicht tussen efficiëntie, esthetiek en budget. Neem de tijd om samen te werken met professionals en leg een sterke basis voor succes op de lange termijn.

Leer alles over voorraadbeheer voor restaurants

Leer alles over voorraadbeheer voor restaurants