Het succesrecept van Bavet

Het succesrecept van Bavet

Bavet is één van de meest succesvolle fast-casual concepten in België van de afgelopen jaren. Op slechts drie jaar tijd heeft oprichter Peter Van Praet samen met zijn team een merk opgericht dat nationaal – en binnenkort zelfs buiten de landsgrenzen – bekend staat om heerlijke spaghetti in een gezellige setting. Bavet nummer acht opende eind maart in Gent, vandaag opent nummer negen in Brugge en de tiende locatie opent eind april in Brussel (alweer de derde locatie in onze hoofdstad). Wij spraken oprichter Peter Van Praet en Chief Operating Officer Eva Urlings over de snelle expansie van Bavet, en hun toekomstplannen.

Wat maakt het concept van Bavet uniek?

Peter: “Ik denk dat wij het enige bedrijf ter wereld zijn dat zich specifiek focust op spaghetti, dus niet pasta. Bij Bavet maken we lekkere spaghetti Bolognaise op Belgische wijze. Sommigen claimen dat deze niet bestaat maar dan moeten ze ons maar eens komen bezoeken (lacht).

Beleving speelt ook een grote rol, daarom dat elke klant een bavet om z’n nek krijgt. Daarnaast proberen we bij elke locatie een bepaalde sfeer na te streven, die de authenticiteit van de omgeving respecteert. Met een beperkt aanbod van lokale producten verschillend per locatie proberen we alsnog in te spelen op de noden van de bezoekende klant. Wij bouwen aan een collectie, geen keten.”

Hoe kiezen jullie de locaties uit voor jullie nieuwe restaurants?

Peter: “Naast dat we ons op grootsteden focussen, gaan we er altijd op letten dat het pand een bepaalde uitstraling en geschiedenis heeft en dat we ons concept daarin kunnen voortbrengen zonder veel afbraak van de ruimte.  Het is verder belangrijk dat het de nodige visibiliteit geniet (bij voorkeur hoekpanden) en dat het makkelijk toegankelijk is voor onze klanten, kortom iedereen moet zich welkom voelen.”

Wat denken jullie over “ghost kitchens”? (een virtuele keuken dat enkel maaltijden bereidt die voor delivery bestemd zijn)

Peter: “In het delivery gegeven heb je zelf de touwtjes niet meer in handen, je werkt met een tussenschakel en mist verantwoordelijkheid bij het afleveren van je producten. We moeten meegroeien in deze trend want het is de way forward maar moeten stilstaan bij onze huidige uitvoering daarvan. Wij focussen sterk om onze delivery afzet volledig te perfectioneren, dit op vlak van packaging, food and guest experience!

Eens we dat geoptimaliseerd hebben gaan we de overstap maken naar de virtuele lancering van ons merk in verschillende steden. We willen het liefst dat mensen wereldwijd van onze spaghetti kunnen genieten. En soms worden we belemmert door fysieke locaties die we niet snel genoeg vinden, of dat de huurdrempel te hoog ligt in bepaalde steden, of kortom, gewoon geen panden vrijkomen. Daarom lijkt het ons interessant om een dergelijk project op te zetten of met een partner samen te werken.”

Hoe belangrijk is maaltijdbezorging voor jullie op dit moment?

Peter: “We zijn ons zeker bewust van de huidige trends en de groei van delivery. Maar op dit moment worden 85% van de maaltijden in onze restaurants genuttigd, en 5% van de maaltijden worden afgehaald. Dat betekent dat er 10% naar delivery gaat. We zijn ons er wel degelijk van bewust dat dit vrij brave cijfers zijn in België ten opzichte van Nederland of de Verenigde Staten.

Ik denk dat het heel belangrijk is om met de trends mee te gaan, maar wat voor ons nog steeds het belangrijkste is, is dat we een goede beleving aan onze gasten bieden, met lekker eten, in een leuke omgeving en met perfecte service. Wie weet kunnen we dit ooit ook doortrekken naar de woonkamer (lacht)?”

Wat vinden jullie van Lightspeed Delivery?

Eva: “Deze integratie heeft een zeer positieve impact gehad op onze operations. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat je normaal verplicht bent om bestellingen van een delivery partner manueel in te tikken in je kassa, waardoor er ontiegelijk veel fouten gebeuren. Dat is nu verholpen door die integratie.

Lightspeed Delivery is een zeer goede tool die we gebruiken om delivery operationeel sneller en vlotter te laten verlopen. Met als resultaat dat het personeel minder bezig is met overtypen en meer bezig is met het effectief verwerken van de bestellingen.”

Geïnspireerd? Probeer Lightspeed zelf

Start vandaag uw proefperiode van 14 dagen

Jullie hebben het regelmatig over ‘perfecte service’, wat doen jullie om jullie personeel te trainen én te behouden?

Eva: “Één van onze key drivers om onze medewerkers de juiste opleiding en ondersteuning te geven is door een “HR on the floor” te hebben. Als je HR enkel op het hoofdkantoor aanwezig is, creëer je een kloof tussen de medewerkers in de restaurants en op het hoofdkantoor. Deze “HR on the floor” is het persoonlijke aanspreekpunt en zorgt voor de juiste opleidingen. Veel van onze processen zijn gedigitaliseerd en geautomatiseerd waardoor onze medewerkers efficiënter administratie taken kunnen uitvoeren en de focus kunnen houden op de perfecte service.”

Peter: “Daarnaast doen we ook veel activiteiten met onze ‘Baveteers’ – dit is hoe we onze medewerkers noemen. We hebben veel incentives om ze te laten participeren in het merk, en zelfontwikkeling speelt hier ook een grote rol in. We doen maandelijkse evenementen, die afwisselend gefocust zijn op teambuilding en training, bijvoorbeeld waste controle, rapportering en upselling.”

Wat vind je de beste features van Lightspeed Restaurant en waarom?

Eva: “Lightspeed is een zeer gebruiksvriendelijk kassasysteem. Nieuwe Baveteers zijn zeer snel weg met de operationele werkwijze. Aanpassingen aan het menu kunnen zeer eenvoudig zelf gedaan worden en zijn direct beschikbaar voor gebruik.

Mijn favoriete feature is de Advanced Reporting. Met deze feature kan je zeer gemakkelijk zelf rapporten samenstellen, en kun je een kruisanalyse maken op basis van je gewenste KPI’s. Dit is voor ons een zeer interessant gegeven en ook zeker nodig wanneer je zicht wil houden op meerdere restaurants tegelijk.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

Peter: “Ik kan wel een tipje van de sluier geven over onze plannen. We gaan verder met de expansie in België, en we willen ook over de landsgrenzen heen gaan ondernemen. Op vlak van F&B lijkt het ons interessant om nieuwe producten te introduceren die inspelen op de vegan- en flexitariër-markt. Ook willen we onze delivery helemaal finetunen, en een leuke experience voor de mensen thuis gaan creëren. als laatste maar meest belangrijke willen wij blijven werken aan ons HR beleid en een topwerkgever zijn voor onze werknemers.”

En op vlak van sustainability?

Peter: “We dragen sustainability hoog in het vaandel, en we willen ons op dit vlak nog meer gaan ontwikkelen. We streven naar maximale duurzaamheid. Daarom gaan we gaan dit jaar samenwerken met een bedrijf dat CO2Logic heet, dat een volledige audit van het bedrijf zal doen. Zij gaan een volledig plan uitschrijven voor Bavet om in de komende 5 jaar CO2-neutraal te worden.”

Genoeg ambitieuze toekomstplannen voor Bavet dus! Ervaar zelf dit authentieke Belgische concept, en vergeet uw Bavet niet om te doen. Bezoek de nieuwste Bavet in Brugge op het Simon Stevinplein, in Gent op de Hooiaard en binnen enkele weken op Rue Du Bailli in Brussel!

resto blog banner