Een horeca kassa kopen: de checklist

Een horeca kassa kopen: de checklist

De horecasector is één van de meest competitieve sectoren. Er openen dagelijks nieuwe zaken, dus het is essentieel dat uw bedrijf beschikt over de tools waarmee u uzelf kunt onderscheiden van anderen. Technologie speelt tegenwoordig een grote rol in horecazaken, voornamelijk op het gebied van kassasystemen. Deze worden steeds beter, maar waar moet u nu precies op letten bij het aanschaffen van een horeca kassasysteem? Er zijn verschillende vragen die u uzelf moet stellen vooraleer u een kassasysteem aanschaft:

  • Wat moet mijn kassasysteem allemaal kunnen doen?
  • Hoe verbetert het kassasysteem de klantervaring?
  • Kan het kassasysteem meegroeien met mijn bedrijf?
  • Verzamelt het kassasysteem relevante data voor analyse?
  • Kan het systeem mijn personeel efficiënter maken?

Dankzij het enorme aanbod aan horeca kassasystemen is het misschien moeilijk om door het bos de bomen te zien. Dankzij de onderstaande checklist wordt uw zoektocht een stuk eenvoudiger!

6 tips om horecapersoneel te behouden

1. Relevante en essentiële functionaliteiten

Zoals met alles in het leven, is het gemakkelijker om te vinden wat u nodig hebt als u precies weet waar u naar op zoek bent. Neem dus de tijd om te bepalen welke elementen en functionaliteiten van cruciaal belang voor u zijn. Hoe kan uw kassasystemen uw doelen helpen bereiken?

  • Neemt u beslissingen op basis van data?
  • Is uw bedrijf afhankelijk van terugkerende klanten?
  • Wilt u het systeem integreren met apps en andere software?
  • Moeten veel personeelsleden het systeem leren gebruiken en beheersen?

Als nieuwe horecaondernemer is het goed om te kijken naar welke zaken belangrijk zijn voor u. Maar als u al een bestaande horecazaak hebt en met een kassasysteem werkt waar u wellicht ontevreden over bent, maak dan een lijst van de zaken die momenteel niet goed werken. Welke werkzaamheden kunnen geoptimaliseerd worden? Wat kost u het meeste tijd op een werkdag? Waar liggen uw ‘blind-spots’, en wat zou u graag willen meten in plaats van op buikgevoel af te gaan?

Een volledig beeld van het bedrijf schetsen en wat er op alle niveaus ontbreekt, geeft u een idee van wat een kassasysteem voor u zou moeten doen.

2. De klantervaring staat centraal

Het juiste kassasysteem helpt bij het creëren van een gerichte en persoonlijke klantervaring die merkloyaliteit opbouwt en tegelijkertijd de verkoopkansen vergroot. Wat zijn de zaken die voor uw gasten belangrijk zijn? Wat zijn in hun ogen de Unique Selling Points (USP) van uw zaak? Hier kunt u op letten:

  • Kunt u de rekeningen splitsen? Kunt u uw klanten een afbeelding tonen van de gerechten?
  • Als het internet uitvalt, is er dan een offline-modus beschikbaar zodat u uw klanten kunt blijven bedienen?
  • Kunt u product modification, zoals extra’s, voor elk item op het menu instellen?
  • Houdt het systeem klantgegevens bij zoals voorgaande bestellingen bij?
  • Kunt u notities over de klanten bewaren, zoals allergieën, favoriete items en andere voorkeuren?

3. Doorgroeimogelijkheden

Als het gaat om het investeren in technologie, vergeet dan ook de lange-termijn situatie niet. Hoewel het verleidelijk kan zijn om als starter voor het goedkoopste systeem te kiezen, is de kans groot dat u meer uitgebreide functies nodig heeft naarmate uw bedrijf groeit. De volgende zaken moet u in uw achterhoofd houden:

  • Kan de kassa meerdere vestigingen ondersteunen? Is er een goed overzicht tussen de verschillende vestigingen?
  • Kan het systeem worden geïntegreerd met software add-ons, zoals MailChimp, Google Analytics, Resengo en Exact Online?
  • Is de technologie toegankelijk (open API), zodat onafhankelijke ontwikkelaars eenvoudig apps kunnen ontwikkelen die een meerwaarde kunnen toevoegen?
  • Kan u profielen creëren met verschillende gebruikersrechten per medewerker? Dit bepaalt wie toegang tot welk soort data en informatie krijgt.

Als u een kassasysteem koopt, moet u er aan denken dat dit een lange-termijn investering is. Zorg er dus voor dat het systeem ook met u kan meegroeien.

Gaat u een nieuwe horeca vestiging openen?

Lees hier het stappenplan

4. Data analyse

Meer dan ooit vertrouwen ondernemers op data om zakelijke beslissingen te nemen. Een goed kassasysteem geeft voldoende inzichten die u kunnen helpen data-gedreven te worden en bedrijfsgroei stimuleert.

  • Rapporten met de meest winstgevende en verkochte producten, best presterende verkoopmedewerkers en de drukste uren
  • Rapporten met de bestelgeschiedenis van klanten
  • Rapporten met piekuren en -seizoenen
  • Gepersonaliseerde dashboards met real time updates over relevante data
  • De mogelijkheid om rapporten te automatiseren en ze elke ochtend automatisch naar u te laten e-mailen

Het juiste kassasysteem geeft u de juiste inzichten die u nodig hebt om uw zaak te doen groeien, efficiëntie te verhogen en omzet te optimaliseren. Lees hier enkele tips over hoe u data kunt inzetten in uw restaurant. 

Resto Heroes: Dave Haesen | Butchers Coffee

5. Efficiëntie van het personeel

Een goed kassasysteem moet het personeel helpen om efficiënter te werk te gaan. Denk dus ook aan de behoeftes en wensen van uw medewerkers wanneer u een kassasysteem uitkiest. Een kassasysteem is er om het personeel te helpen hun taken sneller en gemakkelijker uit te voeren. Daarbij helpt het u om de workflows beter te managen en betere inzichten in de data te verkrijgen.

  • Intuïtieve interface die de trainingstijd van nieuwe medewerkers minimaliseert
  • De mogelijkheid om bestellingen direct van de tafel naar de keuken of bar te sturen. (Als er tijdens de piek- of lunchuren een lange rij is, helpen die paar minuten extra om meer te verkopen en klanten sneller te kunnen bedienen).
  • Self-Order Menu’s die uren kunnen besparen voor uw werknemers omdat de klanten hun bestellingen zelf invoeren
  • Een aanpasbaar vloerplan dat u snel en eenvoudig kunt aanpassen in het systeem om de gasten beter te bedienen (bijvoorbeeld wanneer er een paar tafels aaneen worden geschoven voor een grote groep)
  • User accounts met gebruikersrechten voor elke medewerker
  • Een menu tool die tijdelijke getimede promo’s en specials ondersteunt, zodat de prijzen en beschikbaarheid van uw menu-items automatisch worden aangepast tijdens Happy Hour of voor speciale promoties.

Conclusie

Er zijn nog enkele andere factoren waar u op moet letten bij de aanschaf van een nieuw kassasysteem. Ontdek deze in de gratis checklist voor horecaondernemers. Met de juiste technologie kan u uw restaurant doen groeien en succesvoller maken.

Hoe vind je het juiste kassasysteem?

Ontdek alle tips over het kopen van een kassasysteem.