Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

7 tips om uw webshop klaar te maken voor de feestdagen

7 tips om uw webshop klaar te maken voor de feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstmis; stuk voor stuk belangrijke data voor retailers. Na een sobere periode vorig jaar mag er dit jaar weer flink worden uitgepakt, niet alleen in de winkelstraten maar ook zeker online.

In 2020 spendeerden Belgen dan wel 18% minder online, maar de online verkoop van fysieke spullen nam juist wel sterk toe (32% in de eerste 9 maanden). De groei zette zelfs door in de zomermaanden, toen de coronamaatregelen werden versoepeld. We mogen deze feestdagen dan ook een stormloop naar de webshops verwachten om de mooiste cadeaus in te slaan.

Als retailer wilt u hier natuurlijk van profiteren. Met deze 7 tips zorgt u ervoor dat uw webshop klaar is voor de feestdagen.

  1. Zorg dat uw SEO in orde is
  2. Inspireer uw klanten
  3. Bied een extra service aan
  4. Pas uw FAQ en contactinformatie aan
  5. Voeg achteraf betalen toe aan de betaalopties
  6. Verzamel data en verbeter uw webshop
  7. Bereid uw kortingen voor

Webinar | Bereid je (online) winkel voor op de feestdagen

In onze webinar, op 3 november, kijken we met verschillende experts naar hoe onze technologie u kan helpen bij het optimaal voorbereiden van uw (online) winkel op de aanstaande feestdagen. Alle tips kunt u daarna zelf toepassen.

7 tips om uw webshop klaar te maken voor de feestdagen

1. Zorg dat uw SEO in orde is

Voor de feestdagen is het belangrijk om uw SEO nog wat extra aandacht te geven. Hoe beter u immers gevonden wordt, hoe meer verkeer u naar uw webshop leidt. 

Steeds meer mensen willen, naast het direct kopen van cadeaus, inspiratie opdoen. Zoekopdrachten in combinatie met het woord ‘ideeën’ zijn in de afgelopen jaren dan ook met 47% gestegen. Daar kun jij als retailer op inspelen door dit soort keywords in uw content te verwerken, bijvoorbeeld in een blog of speciale categorieën voor de feestdagen. 

Denk aan populaire keywords zoals:

  • Kerstcadeau voor hem / haar / mannen / vrouwen
  • Inspiratie voor kerstcadeaus
  • Kerstcadeau voor moeder / vader / zus / broer / vriend / vriendin
  • Originele kerstcadeaus

 

2. Inspireer uw klanten 

Winkeletalages zien er tijdens de feestdagen standaard piekfijn uit en brengen u meteen in de sfeer. Uw webshop is uw etalage, dus geef deze ook een ‘feestdagen-sausje’, zodat klanten direct zin hebben om iets bij u te bestellen. Dit doet u door ze te inspireren met bijvoorbeeld productfoto’s, blogs en productvideo’s. Denk aan lijstjes met de meest originele cadeautjes, uw Instagram feed die kerstkleding weergeeft of video’s waarin u een product uitlegt of kledingstukken showt. Wees creatief! 

Een webshop starten voor de feestdagen?

Manage uw voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform. Probeer het platform nu 14 dagen gratis uit

3. Bied een extra service aan

De concurrentie online is moordend, helemaal tijdens de feestdagen. Een extraatje, zoals gratis verzending, kan klanten net over de streep trekken om het product bij u te kopen. 

Ook services waar klanten een klein bedrag voor moeten betalen, maar die wel voor dat extraatje zorgen, zullen gewaardeerd worden. Voeg bijvoorbeeld in het bestelproces de optie toe om het cadeau in te laten pakken met speciaal inpakpapier voor de feestdagen. Dit soort diensten zorgen ervoor dat  klanten sneller bij u terugkomen – ook na de feestdagen. 

Lees hier hoe u een cadeauverpakking als optie kunt instellen met Lightspeed eCom.

 

4. Pas uw FAQ en contactinformatie aan

Tijdens de feestdagen is het vaak een drukte van jewelste. Kost het u meer tijd om de bestellingen te verzenden of heeft de post meer moeite om de pakketjes op tijd bij de klant af te leveren? Heeft u naast uw webshop ook een fysieke winkel en zijn uw openingstijden tijdens de feestdagen verruimd? Zorg ervoor dat al deze informatie up to date is op de FAQ en contactpagina. Op die manier kun u de verwachtingen managen en krijgt u uiteindelijk meer tevreden klanten. 

 

5. Voeg achteraf betalen toe aan de betaalopties

Achteraf betalen is al een tijdje in opmars bij de noorderburen, maar weet nu ook zijn weg naar België te vinden. Na Afterpay biedt nu ook Klarna achteraf betalen in België aan. PSP Mollie zorgt ervoor dat Belgische webwinkels Klarna kunnen toevoegen als betaalmethode. Voor webshops is dit een interessante betaaloptie, omdat het conversieverhogend werkt.

Uw klanten zullen het zeker tijdens de feestdagen kunnen waarderen dat ze hun gekochte producten nog niet direct hoeven af te rekenen. Zo kunnen ze zorgeloos nog even nadenken over hun nieuwe outfit of zonder betaling het cadeautje dat iemand dubbel heeft gekregen terugsturen. Klanten betalen namelijk zonder rente of extra kosten tot 30 dagen later. Jij als online ondernemer neemt geen risico’s, want Klarna neemt alle financiële risico’s op zich. 

 

6. Verzamel data en verbeter uw webshop

De feestdagen zijn een uitgelezen moment om data te verzamelen die u kunt gebruiken om direct uw webshop te verbeteren. Product- en klantdata vindt u bijvoorbeeld in Google Analytics, maar verlies ook social media niet uit het oog. Welke foto’s worden op Instagram het meest geliket? Welke productvideo wordt op Youtube het best bekeken? Waar praten de meeste mensen over? Deze informatie is heel waardevol. U kunt er uw webshop naar aanpassen en ervoor zorgen dat de publiekslievelingen meer naar voren komen. 

 

7. Bereid uw kortingen voor

Voor koopjesjagers zijn alleen de kortingen tijdens de feestdagen al een feestje waard. Als retailer kunt u deze marketingstrategie inzetten om ervoor te zorgen dat meer shoppers bij u kopen in plaats van bij uw concurrent. Zorg ervoor dat u kortingen interessant genoeg zijn om ze over de streep te trekken, maar hou ook in gedachten wat u onderaan de streep overhoudt. U kunt beter op tijd beginnen, want het uitdenken van de strategie, de berekeningen en het instellen van de kortingen kost tijd. Zo hoeft u niet in ‘the heat of the moment’ beslissingen te maken. 

In Lightspeed eCom kunt u eenvoudig kortingen instellen door middel van kortingsregels en kortingscodes.

Kan uw webshop de drukte van de feestdagen aan?

Gebruik bovenstaande tips om uw webshop voor te bereiden op het drukste seizoen van het jaar. Begin hier op tijd mee zodat u niet achter de feiten aan loopt, en al uw klanten van uw mooie items kunt voorzien.

Heeft u nog geen webshop? Neem contact op met een van onze experts, zodat u nog voor de feestdagen uw klanten online kunt bedienen. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing