How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Alle retailers weten dat de feestdagen in de meeste gevallen de meest winstgevende periode van het jaar is, zowel online als offline. Denk aan Halloween, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstmis, het eindejaar en natuurlijk de winter sale! Voor sommige retailers vertegenwoordigt de totale omzet van november en december maar liefst 30% van hun jaarlijkse omzet. Als webshop wilt u hier natuurlijk zoveel mogelijk uit halen. Maar hoe kunt u uw webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen? Met onderstaande 5 tips maakt u uw Lightspeed eCom shop in een handomdraai klaar voor de feestdagen!

  1. Biedt een cadeauverpakking aan
  2. Gebruik Productbundels
  3. Toon promoties op de homepage
  4. Snel kortingen instellen
  5. Kortingen in Retail

1. Biedt een cadeauverpakking aan

Wilt u het leven van uw klanten zo makkelijk mogelijk maken tijdens de feestdagen en uw webshop omzet verhogen? Bied dan cadeauverpakkingen aan. Het is een extra service, die de klant tijd en moeite bespaart en u meer omzet oplevert. Om deze service aan te bieden in uw Lightspeed webshop gaat u als volgt te werk:

  1. Maak in de backoffice een nieuw product aan voor de cadeauverpakking. Stel de juiste prijs in en upload een foto van het cadeaupapier zodat de klant weet hoe het eruit ziet. Heeft u meerdere soorten cadeaupapier of -verpakkingen? Maak dan meerdere producten aan.
  2. Ga naar Marketing > Upselling en schakel ‘Upselling bij afrekenen activeren’ in.
  3. Geef deze upselling-optie een pakkende titel om aandacht te trekken voor uw cadeauverpakking. Let op: wanneer Upselling al gebruikt wordt voor andere producten dan de cadeauverpakking, kunt u het beste een allesomvattende titel bedenken.

Klik op Product toevoegen en voeg de cadeauverpakking(en) toe die u zojuist als product heeft aangemaakt. Klik op Opslaan.

Klanten kunnen de cadeauverpakking selecteren door een product in hun winkelwagentje te plaatsen en naar de winkelwagen-pagina te gaan.

2. Gebruik Productbundels

Productbundels geven u de kans om stoffige voorraad kwijt te raken en om producten te promoten. Wilt u uw webshop omzet verhogen, dan kunt u ook leuke cadeaupakketten samenstellen. 

In het Professional pakket van Lightspeed eCommerce kunt u gebundelde producten tegen een aantrekkelijke bundelprijs weergeven op de productpagina. Een productbundel aanmaken gaat als volgt:

  1. Ga naar Producten > Productbundels en klik op Productbundel toevoegen.
  2. Geef de bundel een titel (deze wordt getoond in de winkelwagen en op de factuur) en vul een kortingsbedrag of -percentage in. Let op: het percentage wordt alleen over de prijs van de bundelproducten berekend (lees daarover meer in tip 4). Wij raden aan een vast bedrag te gebruiken bij het instellen van productbundels.
  3. Wijzig eventueel de andere instellingen en klik op Opslaan.
  4. U kunt nu de producten toevoegen via Producten toevoegen en door het hoofdproduct te selecteren. Het hoofdproduct is het product waarbij de bundel op de productpagina getoond zal worden. De bundelproducten zijn de extra producten waarover de korting geldt.
  5. Sla uw productbundel op en bekijk nu uw hoofdproduct in uw webshop. Het verschilt per thema hoe de bundels op de productpagina’s getoond worden.

Voorbeeld: zet alvast een bundel klaar voor Cyber Monday of Kerst met een laptop als hoofdproduct en een muis of koptelefoon als bundelproduct.

Tip: gebruikt u een vast kortingsbedrag, dan kunt u dezelfde bundel ook op de pagina van het bundelproduct tonen. Open hiervoor het bundelproduct in de backoffice. We gebruiken ‘kaas’ als voorbeeld. Kies bij Productbundels selecteren voor de zojuist aangemaakte bundel. In eerste instantie zult u zien dat alleen het bundelproduct wordt toegevoegd: in dit voorbeeld is de bundel nu Kaas + Kaas.

Kies Producten toevoegen en selecteer het hoofdproduct of de andere producten uit de bundel (de witte wijn). Verwijder het dubbele product (de kaas)

De bundel met dezelfde korting wordt nu op zowel de productpagina van het hoofdproduct als op het bundelproduct weergegeven. 

3. Toon promoties op de homepage

De homepage is de perfecte plek om promoties en speciale acties te tonen, en feestelijke items in de kijker te zetten. Dit kan bijvoorbeeld door een balk bovenaan uw webshop te plaatsen of door een headline toe te voegen. 

Unique Selling Points, zoals gratis verzendkosten boven een bepaald bedrag, kunt u het beste in een extra balk bovenaan uw webshop plaatsen. Dit zorgt ervoor dat klanten sneller geneigd zijn om uw producten te kopen, waardoor uw omzet stijgt. In ons helpcenter wordt in 3 stappen uitgelegd hoe uw deze USP’s op uw webshop kan plaatsen. Het ziet er als volgt uit:

Een headline kunt u gebruiken om nieuwe producten of productbundels te promoten. Check in de Thema Documentatie (te vinden via Design> Thema editor> Thema aanpassen) wat de aanbevolen resolutie van de Headline-afbeelding is, want alle headline-afbeeldingen moeten dezelfde grootte hebben om ze niet te laten verspringen op de homepage. 

Om de headline in te stellen gaat u naar Design > Headlines > Headline toevoegen. Vul de titel in, kies de taal en klik op Opslaan. Nu kunt u de link naar uw product instellen en de promotie-afbeelding uploaden. Let op: heeft u meerdere talen, maak dan verschillende headlines per taal aan.

4. Snel kortingen instellen

Om tijdens drukke periodes zoals de feestdagen uw verkoop extra te stimuleren en een stap voor te zijn op de concurrentie, kunt u bepaalde kortingen aanbieden. In Lightspeed eCom zijn er twee manieren om kortingen in te stellen: door middel van het invullen van een oude en nieuwe prijs of door het instellen van kortingsregels. Met kortingsregels heeft u een mogelijkheid om bijvoorbeeld 20% korting in te stellen op een gehele categorie, zonder dat u de prijzen aanpast. Een ander voorbeeld is een “2 halen, 1 betalen”-kortingsregel. Bekijk alle mogelijkheden met kortingsregels in ons Helpcenter.

De oude en nieuwe prijs en de kortingsregels kunt u het snelst instellen door middel van een Export/Import. Ga altijd uit van een nieuwe export van uw Producten; deze maakt u via Tools > Exports > Nieuwe export en kies voor Producten. Download het CSV-bestand en open deze in Open Office (aanbevolen) of Excel.

Voor het importeren van een Oude en Nieuwe prijs gaat u als volgt te werk:

  1. Verwijder alle overbodige rijen en kolommen. In de rijen kunt u de producten verwijderen die niet voor korting in aanmerking komen. De enige kolommen die u nodig heeft, zijn: Internal_ID, Internal_Variant_ID, Price en Price_Old.
  2. Kopieer de hele kolom Price naar Price_Old, aangezien de producten afgeprijsd worden zal de huidige prijs doorgestreept worden op uw webshop.
  3. Vul de kolom Price in met de nieuwe (kortings)-prijzen. Gebruik eventueel een berekening in Excel om een percentage korting te geven of vul ronde bedragen in.
  4. Sla het bestand op als CSV en importeer dit via Tools > Imports > Nieuwe Import. Selecteer uw bestand en vul bij Specificeer het volgende in:

Controleer of de waarden bij Selecteer velden kloppen en kies Doorgaan om de import te starten. Uw klanten zullen nu een doorgestreepte prijs zien bij deze producten op uw webshop.

De meest gebruikte kortingsregel is een percentage korting bij productcategorieën. Heeft u nog geen kortingsregels in uw pakket, neem dan contact op met Account Management. Maak in eerste instantie kortingscategorieën aan via Producten > Categorieën. Deze kunt u vernoemen naar het kortingspercentage wat u wilt rekenen, bijvoorbeeld een categorie van “20 procent korting” en één van “30 procent korting”. Deze categorieën hoeven niet zichtbaar te zijn voor uw klanten op de webshop; ook wanneer ze niet zichtbaar zijn wordt de korting toegepast.

  1. Open de export van uw producten en verwijder alle overbodige rijen en kolommen. In de rijen kunt u de producten verwijderen die niet voor korting in aanmerking komen. De enige kolommen die u nodig heeft, zijn: Internal_ID, Internal_Variant_ID, NL_Category_1, NL_Category_2, NL_Category_3. Let op: heeft u meerdere talen, behoud dan de Category-kolommen van alle talen.
  2. Categorieën worden bij een import altijd toegevoegd aan het product, er zullen geen categorieën worden vervangen. Met deze import worden de kortingscategorieën dus toegevoegd aan de gekozen producten. Doe dit door de exacte categorienaam over te nemen in de kolom. Gaat het om een subcategorie (bijvoorbeeld Korting > 20 procent), dan komt “Korting” in Category_1 en “20 procent” in Category_2. Let op dat u alle talen netjes overneemt en invult.
  3. Sla het bestand op als CSV en importeer dit via Tools > Imports > Nieuwe Import. Selecteer uw bestand en kies bij Specificeer opnieuw voor Categorie: Producten, Gedrag: Alleen bestaande producten wijzigen en Koppel op: Product/Variant ID.
  4. Kies voor Doorgaan en de producten worden in de categorieën geïmporteerd. Maak ten slotte de kortingsregel aan voor deze categorieën via Marketing > Kortingsregels en de uitverkoop kan beginnen!

5. Kortingen in Retail

Als Omnichannel gebruiker kunt u uw webshop omzet verhogen door de kortingen in zowel Retail als eCom door te voeren. Zo krijgt een klant online en offline dezelfde ervaring, wat uw omzet ten goede zal komen. Om het eenvoudiger te maken, kunt u als retailer een kortingspercentage in stellen voor een gehele categorie, merk of tag. Voorbeeld: u wilt de najaarscollectie van Merk X afprijzen. De producten van de najaarscollectie zijn allemaal getagd met fw2018. U gaat als volgt te werk:

  1. Ga naar Instellingen > Prijsregels > + Nieuwe Prijsregel en geef de prijsregel een naam.
  2. Onder Prijsaanpassing kiest u de gewenste korting en slaat u de wijzigingen op. Staat het percentage er nog niet bij? Voeg deze dan toe via Instellingen > Kortingen.
  3. Klik nu op de grijze knop + Item toevoegen.
  4. Door Geavanceerd open te klikken, kunt u uw producten filteren. Vul bij Tag(s) fw2018 in en kies bij Merk voor Merk X. Klik hierna op zoeken.
  5. Scroll naar beneden en zet een vinkje voor + Geselecteerde toevoegen om alles te selecteren en klik daarna op + Geselecteerde toevoegen.
  6. De producten zijn nu toegevoegd aan de prijsregel, sla deze nogmaals op en u bent klaar voor de uitverkoop. Wanneer een product aan een verkoop wordt toegevoegd, wordt de korting automatisch toegepast.

Uw webshop omzet verhogen hoeft niet moeilijk te zijn als u de bovenstaande tips uitvoert. Wilt u nog meer eCommerce tips voor de feestdagen? Vraag dan hier de gratis gids aan:

marketing & eCommerce tips voor de feestdagen