Het verhaal achter Sincerely Valentine & hun voorbereiding op de feestdagen

Het verhaal achter Sincerely Valentine & hun voorbereiding op de feestdagen

Bij Sincerely Valentine wordt elk merk en item persoonlijk geselecteerd door eigenares Valentine Colans. Ze struint beurzen af en laat zich inspireren door Instagram om zo de nieuwste trends en kleine exclusieve merken te ontdekken. Het aanbod van de twee winkels en de webshop wordt dan ook regelmatig aangevuld met nieuwe items, zodat klanten elke keer weer iets nieuws kunnen ontdekken. 

Wij spraken Valentine over de inspiratie achter Sincerely Valentine, hoe ze zich voorbereidt op de feestdagen en hoe Lightspeed haar helpt bij het runnen van haar onderneming. 

Zou je mij kort kunnen vertellen hoe het concept van Sincerely Valentine is ontstaan? 

Ik heb vier jaar geleden, tijdens mijn studie, een webshop opgestart. Na mijn studie politieke wetenschappen stond ik voor de keuze: ofwel werken binnen de overheidssector, ofwel ging ik verder met mijn winkel. Ik heb toen besloten om in het diepe te springen en voor mijn passie te kiezen. Mijn eerste winkel opende ik in de Grand Bazaar, met het idee dat het een tijdelijke pop-up zou zijn. Deze was zo succesvol dat we een tweede winkel heb geopend, in de Sint Antoniusstraat!

Nu zijn we aan het kijken om een derde winkel te openen of om voor B2B te gaan. We dromen ervan onze eigen kledingcollectie te lanceren, en deze te kunnen verkopen aan andere winkels!

Wat maakt het concept van Sincerely Valentine zo uniek?

Ons voornaamste doel is om de meest exclusieve items aan te bieden. We zijn altijd op zoek naar nieuwe merken en voegen om de twee weken nieuwe items toe aan onze collectie, zodat onze klanten elke keer iets nieuws kunnen ontdekken wanneer ze bij ons langskomen. Ook hebben we items in verschillende prijscategoriën, zodat we verschillende doelgroepen kunnen aanspreken met ons assortiment. 

De belevenis voor de klant vinden we ook enorm belangrijk. We investeren heel veel in de look & feel van onze winkels, en dit vertalen we naar onze webshop en social media door onze collecties op een professionele manier te presenteren. Zo krijgen de mensen vanuit thuis ook dat stukje beleving mee. 

Hoe hou je contact met de klanten thuis?

We gebruiken vooral Instagram om onze klanten op de hoogte te houden over nieuwe items en promoties. Naast social media gebruiken we nieuwsbrieven om onze klanten op de hoogte te houden. 

Onze winkels sluiten om 18:30, maar wanneer onze klanten thuiskomen kunnen ze ons wel blijven volgen. Dit is vooral belangrijk voor onze klanten die niet in Antwerpen wonen, en minder regelmatig naar onze winkel komen. Op deze manier behouden we de relatie met onze klanten en blijven zij op de hoogte over alles wat er gebeurt bij Sincerely Valentine. 

Waarom hebben jullie voor Lightspeed gekozen?

We hadden toentertijd maar één vereiste, en dat was dat het een makkelijk en gebruiksvriendelijk systeem moest zijn. We wouden een systeem waarin de webshop voorraad geïntegreerd was met de winkel, omdat we toen al wisten dat we in de toekomst winkels zouden openen. Vanuit dat oogpunt zijn we bij Lightspeed Omnichannel terechtgekomen.

Wat is je favoriete feature?

Wat ik handig vind zijn de apps die je kan integreren in je webshop. Wat we nu heel veel gebruiken is het klantenbestand in retail zelf. 

Gebruiken jullie Lightspeed om de verkopen te vergelijken?

Sinds dat we Lightspeed hebben moet ik zeggen we niet meer met administratieve rompslomp te maken hebben. Voorheen moesten we alles invoeren van een apart systeem om de winkels en webshop te kunnen vergelijken, maar dankzij Lightspeed is dit verleden tijd. 

Het is een investering maar het was het dubbel en dwars waard! Ik kan in één muisklik de omzetten van de winkels vergelijken en ik kan zien welke items het beter doen in de ene winkel, welke truien we moeten aankopen, en of we meer juwelen moeten aankopen. Kortom, we hebben overal een beter zicht op!

Hebben jullie met Sincerely Valentine een bepaalde strategie voor de feestdagen?

Bij ons begint het bij Black Friday, de start van de aanloop naar de feestdagen. We zorgen ervoor dat in september alles klaarstaat. Tijdens Black Friday en Cyber Monday kopen de mensen eigenlijk het meeste online, voor de feestdagen. We zorgen ervoor dat onze webshop voorraad goed aangevuld is en dat we op voorhand al onze nieuwe merken binnen hebben. 

Via social media en nieuwsbrieven communiceren we over onze Black Friday en Cyber Monday deals. In de winkel zelf organiseren we acties en bieden we hapjes aan tijdens de feestdagen. Zo proberen we een speciale winkelervaring te creëren. Maar we zetten vooral sterk in op social media.

3 tips voor meer omzet tijdens de feestdagen

Helpt Lightspeed jullie bij de voorbereiding op de feestdagen?

Lightspeed is vooral een handige tool bij voorraadbeheer. We kunnen ons voorraadniveau op peil houden en makkelijk nabestellingen doen. Aan de hand van data rapporten kunnen we de verkooppercentages zien van bepaalde items zodat we op tijd de stock kunnen aanvullen. 

Ook houden we ons klantenbestand bij in Lightspeed en versturen we onze nieuwsbrieven rechtstreeks vanuit het kassasysteem. 

Mijn beste tip voor de feestdagen is zien dat je stock op punt staat. Want als je in december nog moet nabestellen, wordt het te laat geleverd en heb je nog maar enkele dagen om de items te verkopen voordat de solden beginnen.

Heb je nog andere tips voor ondernemers?

Blijf vooral jezelf, volg je gevoel en kopieer niet te veel. Kijk niet naar wat anderen doen om zelf een eigen identiteit te kunnen ontwikkelen. Zoek vanuit je eigen identiteit merken die bij je passen. Ik zie dat veel winkels bij ons komen kijken om te zien welke merken zij ook kunnen inkopen, maar dat vind ik geen goede strategie. Ik denk dat het beter is om zelf op zoek te gaan, zodat je niet te mainstream wordt. Ik denk dat je dan veel minder snel ten prooi valt van de concurrentie dan wanneer je dat wel doet. Je moet gewoon jezelf blijven en zelf op zoek gaan!

Geïnspireerd? Probeer Lightspeed, gratis

Ontdek Lightspeed Retail & eCom