How-to Pop-Up: 10 tips voor uw eigen Pop-Up store

How-to Pop-Up: 10 tips voor uw eigen Pop-Up store

Pop-up stores zijn inmiddels geen nieuwe trend meer in de mode-industrie maar een nieuw kanaal voor online ondernemers om het bereik van hun merk te verbreden. Het is een manier voor retailers die al een online winkel hebben om hun producten in een andere markt te testen, het merk uit te breiden, klanten te ontmoeten en een innovatieve merkbeleving te creëren voor een korte periode.

Lightspeed werkte eerder al samen met onder andere Kanye West, Glamour en Jogha en gaf deze merken de exclusieve kans om een pop-up winkel te openen. Na verschillende pop-ups te hebben opgezet, hebben wij 10 tips verzameld rondom het opzetten van een eigen pop-up store. Er komt namelijk meer bij kijken dan u denkt, maar het volgende stappenplan helpt u zeker goed op weg!

1. Begin met een strategie

Begin voordat u op zoek gaat naar een plek om uw pop-up store te openen, met het bepalen van uw strategie, doelen en concept. Stel uzelf de juiste vragen:

  • Wat is het doel van de pop-up? Bewustwording van uw merk vergroten, klantenbinding, verkopen, een nieuwe markt testen of zelfs een revolutie teweegbrengen in de ervaring van de concept-pop-up? Of wilt u een bepaald (tijdelijk) product promoten, zoals Hema dat deed met de paaseitjes pop-up in Amsterdam?
  • Wat is er nieuw of uniek aan uw concept? Ontwikkel een concept dat uniek is in bepaalde opzichten. Het kan zijn dat uw product heel uniek is, of u kan de pop-up zelf heel uniek maken. Denk aan locatie en aankleding. Pop-ups zijn vaak meer een ervaring dan alleen een winkel, dus bedenk welke ervaring u wilt gaan bieden.
  • Wat is het verhaal achter uw merk? Storytelling is een belangrijk onderdeel van het neerzetten van een sterk merk, zorg er dus voor dat u goed nadenkt over het verhaal dat u wilt overbrengen.
  • Hoe onderscheid u uzelf van anderen? Bedenk een origineel en gedenkwaardig concept, iets waar mensen nog lang over zullen napraten.
  • Wat is de visie/missie van het merk? Wat voor ervaring wilt u creëren? Om zo memorabel mogelijk te zijn, bedenkt u van de voren wat u wilt dat mensen gaan onthouden over de pop-up en uw merk. Hou deze visie in gedachten in alles wat u doet, van de communicatie op social media tot de inrichting van de shop window.
  • Wat is het plan voor na de pop-up? Gaat het puur om branding (van bijvoorbeeld uw webshop, zoals Glossier deed in Londen), of is het de bedoeling dat u een permanente fysieke winkel opent?

How-to Pop-Up: 10 tips voor uw eigen Pop-Up store

Wilt u een Pop-Up in het echt ervaren?

Bezoek de SHAW Pop-Up vanaf 5 oktober!

2. Weet wie uw doelgroep is

Wie wilt u aantrekken in uw pop-upwinkel? Richt u zich bijvoorbeeld op een specifieke doelgroep zoals millennials? Wat is uw prijsklasse? Zijn uw consumenten jonge werknemers, jonge ouders, studenten, mensen met een groter budget? Wat zijn hun interesses, hun levensstijl? En hoe past uw merk hierin? Wat is de meerwaarde van uw producten in het leven van uw doelgroep?

Zodra u weet wie uw doelwit is, wordt het ook gemakkelijker voor om een locatie te bepalen voor uw pop-up store. Neem bijvoorbeeld Antwerpen, waar de Schuttershofstraat een totaal ander publiek aantrekt dan bijvoorbeeld de Kammenstraat. Doe research en zie welke locatie het beste past bij uw concept en vooral ook uw doelgroep.

3. Bepaal uw budget

Er zijn verschillende factoren waarmee u rekening moet houden bij het openen van uw pop-up. Bedenk wat uw maximale budget is en bepaal hoe u dit wilt gaan spenderen. Hier is een lijst, van dingen waar u, onder andere, aan moet denken:

  • De huur van de ruimte: Hoe lang bent u van plan om de locatie te huren? Bedenk ook dat hoe beter de locatie is, hoe duurder het zal zijn. Vaak loont het om te investeren in een goede locatie, want u wilt namelijk veel bezoekers aantrekken en brand exposure hebben.
  • Decoratie: Als de ruimte niet is ingericht, heeft u meubels, accessoires, kledinghangers, vloerkleden, planten, display props etc. nodig. U kunt bijvoorbeeld terecht bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in event decoratie, zoals YAY
  • Personeelskosten: Bedenk wie u kan helpen bij het runnen van de pop-up. Als uw budget klein is, is het Ideaal om vrienden en familie in te zetten.
  • De kassa: Om vlot te kunnen verkopen heeft u een functioneel kassasysteem nodig, en een bankterminal om kaartbetalingen te kunnen accepteren. U kiest het beste voor een kassasysteem dat makkelijk in gebruik is. Vergeet ook niet te kijken naar transactiekosten.
  • Internet: U heeft wifi nodig om te kunnen werken, maar u kan het ook als extra service bieden aan uw klanten. Dit zit vaak al inbegrepen in de huur van de locatie, dus check dit even.
  • De collectie/items: U moet voldoende items op voorraad hebben zodat u niet met een voorraadtekort komt te zitten.
  • Communicatie: Print u flyers of banners om de grote gebeurtenis aan te kondigen? Of gaat u enkel gebruik maken van social media en mond-tot-mond reclame? Wilt u influencers inzetten om uw pop-up te promoten? Zorg er dan voor dat u ook wat budget hiervoor vrijmaakt.
  • De openingsavond: Bij de opening van een pop-up hoort natuurlijk een feest! Het is een belangrijke avond, dus plan een budget voor de cateraar, een DJ, mogelijke leuke activiteiten (photobooth, een bingo, gratis personalisatie etcetera.) en goodie bags.
  • Sponsors: Voor sommige van deze kosten kunt u ook sponsors vinden. Veel merken staan  open voor sponsoring en zullen graag hun zichtbaarheid tijdens uw evenement vergroten. Bijvoorbeeld een meubelleverancier of een sponsor voor drankjes tijdens de openingsavond. Wees niet bang om sponsors te benaderen, aangezien het vaak een win-win situatie is!

How-to Pop-Up: 10 tips voor uw eigen Pop-Up store

4. Vind de perfecte locatie

Dit is misschien een van de moeilijkste én belangrijkste taken dus begin uw onderzoek ruim van tevoren. Het lijkt misschien onbegonnen werk, maar er zijn veel agentschappen die u kunnen helpen zoeken naar de perfecte locatie, bijvoorbeeld op Me Up, Urban Retail, en Pop This Place. Over het algemeen is het gemakkelijker om een hele maand te huren dan slechts twee weken. Hou hier rekening mee aangezien dit ook uw productie en uw personeel zal beïnvloeden.

Een andere aanpak, maar niet minder effectief: maak een wandeling door de straten van de stad waarin u overweegt te openen, zoek de borden ‘Te Huur’ en neem contact op met makelaars. Sommige huiseigenaren vinden het wellicht interessant om hun ruimte een maand lang te verhuren in afwachting van het vinden van een permanente huurder. Denk aan drukbezochte buurten en straten, een buurt met kleine restaurants en cafés in de buurt is altijd een goed idee. Denk ook aan het type ruimte dat u zou willen huren. Bent u op zoek naar een kleine studio, een winkel of een grote commerciële ruimte?

How-to Pop-Up: 10 tips voor uw eigen Pop-Up store

5. Zorg voor voldoende voorraad

Wat wilt u dat uw klanten en potentiële klanten komen ontdekken in de pop-up?  Toont u een nieuwe collectie, uw vaste collectie of juist exclusieve items? Als u bijvoorbeeld al een webshop heeft, maakt u voor de gelegenheid een exclusieve collectie, die een gevoel van nieuwsgierigheid en urgentie bij uw publiek creëert: “Exclusief bij de pop-up store!”

Zorg dat u genoeg producten op voorraad heeft voor de duur van uw pop-upwinkel. Als u iets te veel heeft kan u deze items nog altijd achteraf online verkopen, mits u een webshop hebt.

6. Plan de openingsperiode strategisch in

Wat is de beste periode om uw pop-up store te openen? Zijn er op bepaalde periodes in uw stad aan de gang? Denk aan Kerstmis, Back to School, de zomervakantie, Valentijnsdag, enzovoort. Als u een online modewinkel heeft, zijn evenementen zoals Fashion Week ideaal! Op deze manier kan u uw nieuwe herfst/winter- of lente/zomer-collectie presenteren.

7. Denk aan inrichting en aankleding

Het is tijd om uw meest creatieve ideeën naar boven te halen. De pop-up is maar tijdelijk open, dus zorg er voor dat u veel bezoekers trekt met een speciaal en spannend concept. De lay-out en inrichting moeten uniek zijn en mensen moeten geïntrigeerd en nieuwsgierig genoeg zijn om te pop-up binnen te stappen. Of u kan buiten de pop-up ook al veel aandacht trekken met grappige/leuke borden, zoals New York Pilates dat doet.

How-to Pop-Up: 10 tips voor uw eigen Pop-Up store

U moet uw bezoekers een onvergetelijke ervaring kunnen bieden. Vandaag moet alles instagrammable zijn. Bloggers, de pers, beïnvloeders houden ervan om hun sociale netwerken te verrijken met originele inhoud. Hoe meer uw merk zichtbaar is op social media, hoe meer uw pop-up store wordt bezocht. Dus bedenk u welk speciaal element u kan toevoegen in uw winkel dat instagrammable is. Een merk dat dit goed doet is Glossier, met prachtige pastel kleurige boeketten, roze verpakkingen, leuke stickers en een “selfie mirror” met de quote “You look good today”. Polaroids doen het ook altijd goed, dus u hoeft niet persé heel veel budget te spenderen. Zorg er gewoon voor dat u iets origineel bedenkt.

Gebruik Pinterest voor inspiratie. Maak een lijst van de items die u nodig heeft en kijk wat de mogelijkheden zijn: aankopen, huren of zelfs sponsoren. Denk aan het meubilair, de accessoires, het display, en vooral de vitrine!  U kan bijvoorbeeld de ruit beplakken met een sticker om voorbijgangers nieuwsgierig te maken.

How-to Pop-Up: 10 tips voor uw eigen Pop-Up store

8. Regel de logistieke aspecten

Zoals met alle spannende dingen, komt er altijd een stukje administratie en logistiek bij kijken.

  • Personeel: Wie gaat de winkel beheren? U alleen of ook ander personeel? Kan u elke dag ter plaatse aanwezig zijn? Kan u op vrienden, familie of andere bekenden rekenen voor hulp?
  • De huurovereenkomst: U heeft een tijdelijke huurovereenkomst nodig.
  • Verzekering: Verzekeringen voor uw items en winkel om veiligheid te garanderen in geval van diefstal, brand of een ander mogelijk incident.
  • Autorisaties en regelgeving: Doe onderzoek in de stad en ontdek wat u eventueel nodig hebt, bijvoorbeeld SABAM voor muziekrechten, stedenbouw, milieu, enz.
  • Materialen en uitrusting: naast decoratie, heeft u ook een kassasysteem nodig om uw verkoop en voorraad te beheren. Lightspeed Retail wordt beheerd op de iPad waarmee u uw klanten overal in de winkel kunt bedienen. Dankzij de rapporten zal u ook in staat zijn om al uw verkopen in realtime te volgen, zelfs als u er niet bent. U heeft alleen een Bancontact-betaalterminal nodig, en een goede WiFi-verbinding.

9. Investeer in marketing en communicatie

Als u wilt dat uw pop-up store een hit wordt, is het belangrijk om goed na te denken over uw communicatiestrategie. Gebruik alle kanalen die tot uw beschikking staan: social media, een e-mailcampagne, flyers, uitnodigingen, tijdschriften, een artikel op blogs die hetzelfde publiek targeten als u, een video-teaser. Maak een strak plan zodat alle communicatie op elkaar aansluit en vloeiend verloopt.

Denk aan alle manieren die de nieuwsgierigheid van mensen kunnen opwekken voor de officiële opening van de pop-up. Start uw communicatie twee tot vier weken voor de grote dag en zorg dat er dagelijkse reminders zijn, zoals sneak-previews of een aftelklok.

10. De openingsavond

Uw openingsavond moet gereserveerd zijn voor de pers, bloggers, instagrammers, influencers… Kortom, iedereen die waarschijnlijk een groot aantal mensen bereikt die u kunnen helpen met zo veel mogelijk potentiële bezoekers te bereiken. Dus maak een lijst met invloedrijke mensen en neem contact op met iedereen door ze exclusief voor uw openingsavond uit te nodigen. Wat extra helpt is om iets nieuwswaardig te hebben. Daarom is het zo belangrijk om een speciaal element te hebben aan uw pop-up (zie punt 7).

Tijdens deze openingsavond kan u een kleine speech houden, een praatje maken met de pers (zorg op voorhand welke “key messages” u wilt overbrengen), goodiebags uitdelen en uw gasten de producten laten ervaren. Ook is het belangrijk om lekkere drankjes en hapjes aan te bieden, een DJ te hebben voor sfeer en andere speciale activiteiten bv. Een (fake) tattoo artist, een photobooth/photo wall, items uit laten personaliseren, een tekenaar die portretten maakt van de gasten. De opties zijn eindeloos!

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem,
zonder verplichtingen

Lightspeed Retail

Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe

Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe