Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

How to: een restaurant franchise starten als franchisegever

How to: een restaurant franchise starten als franchisegever

Wanneer je een succesvolle en winstgevende horecazaak runt en wilt uitbreiden, kan het oprichten van een restaurant franchise een geweldige manier zijn om je concept sneller en in meerdere markten te helpen groeien.

Maar hoe begin je precies aan franchising in de horeca? En wat zijn de voordelen van het starten van een restaurant franchise? Dat, en meer, ontdek je in dit artikel.

Navigeer naar één van de onderdelen van het artikel:

Maak kennis met Lightspeed.

Ons compleet kassa- en betaalplatform helpt je bij het opschalen van jouw foodtruck. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw ambities kan betekenen.

Wat is een restaurant franchise?

Een restaurant franchise is een duplicatie van een kant-en-klaar, succesvol en vooral schaalbaar horecaconcept dat jij aanbiedt aan andere horecaondernemers. Franchising in de horeca gebeurt vooral in de quick service en full service segmenten, waarbij operationele en financiële efficiëntie fundamenteel zijn. 

Denk aan giga-spelers zoals Subway, McDonalds, en Pizza Hut die systematisch de wereld hebben veroverd. Dat deden ze niet in eigen beheer, maar door het aanbieden van hun concept via franchising aan ondernemers die graag mee willen liften op het succes van de keten.

Terug naar begin

Franchisegever vs. Franchisenemer

Binnen franchising spreken we van een franchisegever en een franchisenemer. 

Als verkoper van jouw bestaand concept ben jij de franchisegever. De ondernemer die zich wilt inkopen in jouw restaurant franchise is de franchisenemer. 

Hoe werkt franchising in de horeca?

Op zich vrij eenvoudig. 

Als franchisegever heb jij een volwaardig horecaconcept neergezet, met een bepaalde visuele identiteit en branding, menu en recepturen, operationele systemen en aanpak. Dat concept bied jij aan franchisenemers te koop aan.

Franchisegevers verkopen in feite het recht om hun merk, formule en expertise te gebruiken aan een ondernemer, die in ruil voor kapitaal en fees een nieuwe vestiging opent en onder dezelfde merknaam opereert. Dat wordt allemaal vastgelegd in een franchiseovereenkomst.

Terug naar begin

Hoe stel je een franchiseovereenkomst op?

Het opstarten van een restaurant franchise komt natuurlijk met een aantal regels. Hoewel er geen specifieke wetten rond franchising bestaan in België, ga je wanneer je als franchisegever en franchisenemer tot een akkoord komt volgens het Belgische wetboek een “commerciële samenwerkingsovereenkomst” aan. 

Binnen franchising staat zo’n overeenkomst bekend als de franchiseovereenkomst en is, net zoals alle andere commerciële samenwerkingsovereenkomsten, wél gebonden aan enkele specifieke regels. Het is ten zeerste aangeraden om een advocaat onder de arm te nemen bij het opstellen van een franchiseovereenkomst. Wat er in een franchiseovereenkomst moet staan, staat mooi vermeld in het Wetboek van Economisch Recht. Maar om je die pittige lectuur te besparen, zetten wij het essentiële hier voor je neer.

De volgende zaken moeten in ieder geval in je franchiseovereenkomst vermeld worden:

  • De beschrijving van jouw activiteiten als franchisegever
  • De beschrijving van jouw intellectuele eigendomsrechten, waarvan je het gebruik toestaat in de vorm van een restaurant franchise
  • De jaarrekeningen van jouw laatste drie boekjaren om een degelijk beeld te schetsen van de financiële situatie van je zaak
  • De beschrijving van de markt waarin jouw concept zich bevindt en het huidige en potentiële marktaandeel
  • De vermelding, identiteit, contactgegevens en adressen van de (rechts)personen die de franchiseovereenkomst aangaan
  • De specifieke aard, duur en voorwaarden voor vernieuwing van de franchiseovereenkomst
  • De gevolgen van het niet halen of respecteren van de franchiseovereenkomst
  • De gevraagde “rechtstreeksevergoeding of startersfee voor het kopen van een restaurant franchise
  • De gevraagde “onrechtstreeksevergoeding of franchisefee, inclusief de berekeningswijze en aflossingstermijn, voor het kopen van een restaurant franchise
  • Voorwaarden voor wanneer deze vergoedingen gewijzigd worden tijdens of bij hernieuwing van de franchiseovereenkomst
  • De voorwaarden voor opzeg en beëindiging van de franchiseovereenkomst met betrekking tot de lasten en gedane investeringen
  • Bepalingen, duur en voorwaarden rond concurrentiebeding na afloop van de franchiseovereenkomst
  • Exclusieve rechten van de franchisegever ten opzichte van de franchisenemer

Je hoort als franchisegever ook minstens een maand voor het ondertekenen de laatste versie van de franchiseovereenkomst te delen met potentiële franchisenemers. In die periode mag je de overeenkomst niet meer wijzigen, noch enige vorm van vergoeding van de franchisenemer ontvangen of eisen. Dat mag pas na het ondertekenen.

Kapitaal nodig? Zoek niet verder.

Om horecaondernemers te ondersteunen in hun ambitie heeft Lightspeed Capital gelanceerd, een eenvoudige en flexibele vorm van financiering. Contacteer onze experts en ontdek wat Capital voor jouw ambities kan betekenen.

Terug naar begin

Wat zijn de voor- en nadelen van franchising?

Zoals aangegeven, biedt franchising een interessante en lucratieve manier voor horecaondernemers van een goed draaiend concept om hun zaak uit te breiden. Natuurlijk zijn er ook nadelen verbonden aan het aanbieden van franchising opties. 

De voordelen van een restaurant franchise

  • Franchising stelt je in staat om je bedrijf uit te breiden en je naamsbekendheid op nieuwe markten te vergroten, zonder daarbij zelf volledig in te moeten staan voor de financiering.
  • Franchisevergoedingen – startersfee, jaarlijkse kosten, marketingfee en dergelijke – zorgen voor een gestage, maar constante bron van inkomsten.
  • Franchisenemers hebben vaak een goed inzicht in hun lokale markt en regio, waardoor je je beter kunt aanpassen aan regionale smaken en voorkeuren.
  • Franchisenemers zijn betrokken en hebben een gevestigd belang in het succes van je merk, waardoor je minder risico loopt op mislukkingen.
  • Franchisenemers zijn verantwoordelijk voor alle dagelijkse operationele aspecten van het runnen van hun franchise, waardoor jij minder druk op je schouders hebt.

De nadelen van een restaurant franchise

  • Terwijl je als franchisegever de creatieve en een groot deel van de operationale controle behoudt, vereist franchising het loslaten van een zekere mate aan controle over de individuele activiteiten in je franchise restaurants, wat kan leiden tot inconsistenties in kwaliteit en klantervaring.
  • Het kiezen en grondig doorlichten van de juiste franchisenemers is cruciaal, omdat slecht presterende franchisenemers je merk en reputatie kunnen schaden.
  • De kosten voor het ontwikkelen van je franchisesystemen, juridische overeenkomsten en ondersteunende infrastructuur kunnen arbeidsintensief en duur zijn. 
  • Franchising gaat gepaard met complexe juridische overeenkomsten en het grondig naleven van bestaande franchisingregels.
  • Het geven van consistente training en ondersteuning aan franchisenemers kan veeleisend zijn.
Een restaurant franchise starten
Voordelen Nadelen
Minder kapitaalinvesteringen nodig voor groei Gedeelde controle
Potentieel voor snellere uitbreiding  Risico op verwatering of beschadiging van je merk
Constante bron van inkomsten Hoge initiële kosten en tijdsinvestering
Partners met een gevestigd belang in het succes van je merk en concept Training en voortdurende ondersteuning kunnen veeleisend zijn
Verhoogde koopkracht Compliance kosten en risico’s

Terug naar begin

Jouw restaurant franchisen in vijf stappen

Vooraleer je de markt bestormt om te verkondigen dat je jouw concept via franchising te koop aanbiedt, is het belangrijk om stil te staan bij een paar fundamentele zaken. 

1. Beslis of je horecazaak klaar is voor franchising

De eerste stap op je reis naar franchising is een pauze inlassen en je huidige bedrijf evalueren. Franchising is niet voor elk restaurant een haalbaar groeimodel; het is belangrijk om de tijd en moeite te nemen om uit te zoeken of jouw concept daadwerkelijk schaalbaar is.

Vraag jezelf het volgende af:

  • Heb je een goed gedefinieerd concept? 
  • Hoe sterk is de identiteit van je merk?
  • Is je concept schaalbaar en eenvoudig te dupliceren?
  • Kunnen je processen gemakkelijk standaardiseren?
  • Kun je een stevige groeicurve in omzet en winst aantonen?

Het is belangrijk om te onthouden dat potentiële franchisenemers op zoek zijn naar een bewezen concept dat werkt, succesvol is en winst opbrengt. Je moet je financiën op orde en een bewezen staat van dienst hebben voordat je overweegt je restaurant te franchisen. 

Van horecaconcept naar restaurantketen.

Wat maakt een horecaconcept succesvol en hoe groei je van één naar twee naar tien vestigingen tot een restaurantketen? Ontdek het in dit artikel.

2. Bereid je franchiseovereenkomst voor 

Wanneer jouw zaak klaar is voor franchising, is het tijd om wat juridisch werk te doen. Je franchiseovereenkomst is namelijk het document dat alle afspraken, verplichtingen, voorwaarden en informatie-uitwisseling tussen jou en de franchisenemer op papier zet.

Wat er precies in een franchiseovereenkomst moet staan, werd eerder in deze blog beschreven. Wat we wel opnieuw vermelden, is dat het ten zeerste aangeraden is om een advocaat in te huren om franchiseovereenkomsten te beoordelen op legale dichtheid en correctheid.

Terug naar begin

3. Stel je franchisehandleiding op

Nu is het tijd om een uitgebreide en allesomvattende handleiding te ontwikkelen die alle operationele aspecten van jouw concept documenteren. Elke franchisenemer zal zich moeten baseren op deze handleiding om hun locatie uit te baten en consistentie te garanderen in alle vestigingen, dus zorg ervoor dat ze gedetailleerd en volledig is. 

De handleiding van je franchise restaurant moet minimaal het volgende bevatten:

  • Privacyvoorwaarden en wettelijke kennisgeving
  • Merkidentiteit, missie en visie
  • Doelen en mijlpalen
  • Recepten en bereidingsinstructies
  • Training en ondersteunend materiaal voor personeel
  • Beleid en procedures
  • Besturingssystemen en vereisten

Wanneer je wijzigingen aanbrengt in je franchisehandleiding, zorg er dan voor dat elke franchisenemer de laatste versie van het document ontvangt.

4. Zoek naar de juiste franchisenemers

Zodra je er klaar voor bent, is het tijd om te beginnen met het marketen van jouw concept aan potentiële franchisenemers.

Het is belangrijk om te onthouden dat je toekomstige franchisenemers geen werknemers zijn, maar zakenpartners. Gedeeld bestuur brengt risico’s met zich mee voor je reputatie en je merk. 

Overweeg daarom om een screeningsproces te ontwikkelen om de juiste kandidaten te evalueren en te selecteren. Zoek onder andere naar kandidaten met managementervaring, bij voorkeur in de horecasector. 

5. Bied de nodige ondersteuning aan franchisenemers

Wanneer je een eigen imperium aan restaurant franchises gezond wilt houden, en je franchisenemers op weg wilt helpen, moet je bereid zijn om te helpen met bepaalde zaken. 

Denk aan het werven en opleiden van personeel, het ontwikkelen van marketingcampagnes en het opleiden van managers of de franchisenemers zelf in het gebruik van de systemen en technologie die deel uitmaken van je concept.

Daarom is het aangeraden om met een gecentraliseerd systeem te werken, dat elke operationele invalshoek van je concept met elkaar verbindt. In een geïntegreerd systeem communiceren alle software en tools die je gebruikt om je bedrijf te runnen met elkaar. In gefragmenteerde systemen werken software-integraties en apps onafhankelijk van elkaar, wat voor veel extra en onnodig werk kan zorgen.

Een geïntegreerd kassasysteem zoals dat van Lightspeed kan je daarbij helpen. Lightspeed Restaurant koppelt alle functies van een online, intuïtief en gebruiksvriendelijk kassasysteem aan een snel, efficiënt en krachtig betaalplatform, Lightspeed Payments. Daarnaast biedt het kassasysteem ook een breed netwerk aan integratiepartners aan, die naadloos met het systeem gekoppeld kunnen worden en informatie met elkaar uitwisselen.

Denk aan integraties voor geautomatiseerd voorraadbeheer zoals Apicbase, Growzer of Marketman, aan online reserveringssystemen zoals Resengo, Formitable en Tablebooker, PMS integraties zoals Stardekk, RoomRaccoon en Omniboost, personeelsplanningsoftware zoals Strobbo, Eitje en Planday, en online bestelopties zoals Order Anywhere, Butlaroo en Jamezz

Terug naar begin

De restaurant franchise: een geweldige kans

Naast nieuwe locaties in eigen beheer runnen, is het starten van een restaurant franchise een financieel interessante manier om een merk te doen groeien, zonder daarbij te moeten instaan voor de dagelijkse operationele aspecten. 

Franchising en schaalbaarheid gaan hand in hand, en Lightspeed is synoniem voor schaalbaar. Ben je ook op zoek naar manieren om jouw concept op te schalen, uit te breiden of aan te bieden als franchise restaurant?

Maak vandaag nog een afspraak.

Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experrts en ontdek hoe Lightspeed je kan helpen bij het starten van jouw restaurant franchise.

Terug naar begin

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Management