Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Horeca marketing: alles wat u moet weten om van uw zaak een succes te maken

Horeca marketing: alles wat u moet weten om van uw zaak een succes te maken

Marketing. De term zegt het zelf: het “vermarkten” van iets. Evengoed blijft het een abstract begrip, omdat er een uitzonderlijk brede waaier aan betekenissen, activiteiten en mogelijkheden onder schuilt. Tegelijkertijd is marketing een fascinerend en onontbeerlijk gegeven voor alle ondernemers die van hun horecazaak een succes willen maken. 

Waarom? Een solide horeca marketingstrategie is wat uw zaak aan de man brengt en op de kaart zet – zowel offline als online. In deze blog bespreken we alle courante facetten van een horeca marketingstrategie – van horeca marketing tips voor social media, e-mail en influencer marketing campagnes, tot het belang van search engine optimization voor horeca websites, Google Mijn Bedrijf-profielen, en het naar uw hand zetten van reviews. Een beknopt overzicht:

1) Social media marketing voor horeca

2) User-generated content

3) Influencer marketing voor horeca

4) Horeca e-mailmarketing

5) Restaurant website & SEO

6) Google Mijn Bedrijf

7) Reviews

8) Loyaliteitsprogramma’s

Klaar om al onze tips te ontdekken over horeca marketing en uw ultiem horeca marketingsplan op te stellen? Laten we beginnen.

Duik dieper in de wondere wereld van horeca marketing met onze gratis gids.

Ga dieper in op concepten zoals UGC, recensie tactieken, social media-strategieën en SEO en zoveel meer.

 

Alles wat u wilt weten over horeca marketing

1) Social media marketing voor horeca

Social Media voor beginners

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Tiktok, Youtube, Pinterest. De lijst is lang en gaat ver. Elke horecazaak die millennials en Generatie Z tot hun klantenbestand rekenen, zouden actief moeten zijn op één of meerdere van de bovenstaande social media platformen. Niet alleen zijn beide generaties ontzettend digital-based, ze beschikken bovendien ook over een enorme koopkracht. Meer zelfs, los van millennials en Gen Z geeft 30% van alle consumenten aan het liefst via social media in contact te treden met een bedrijf. 

In een notendop is social media marketing voor horeca gefocust op het creëren van organische en authentieke content en gesprekken, via verschillende kanalen en voor verschillende doelgroepen. Met organisch wordt simpelweg bedoeld dat u niet betaalt om u posts, videos en stories doelgericht in feeds te positioneren. Echte populariteit en loyaliteit genereert u met originele en eigenzinnige content. Gelukkig zijn er ook een rits best practices voor social media marketing voor horeca. 

Een succesvolle social media-marketingstrategie zorgt voor een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid tussen klant en horecaondernemer. De sleutel tot succes is actief zijn, en regelmatig en consistent te posten. Een passief, leeg profiel werkt alleen maar in uw nadeel, want uw volgers zullen uw horecazaak ook op recente activiteit en reactietijd afrekenen. Neem daarom het volgende in overweging wanneer u uw horecazaak op verschillende social media-platformen wilt bekendmaken: social media marketing voor horeca is op zijn minst een part-time job. Het is belangrijk om na te gaan of u wel over voldoende tijd beschikt om uw profiel actief en op peil te houden. Ons advies: één actieve account is beter dan drie slecht onderhouden profielen.

Wanneer u aan de slag gaat met een platform is het belangrijk om een bepaald doel voor ogen te hebben en na verloop van tijd na te gaan of u dat doel daadwerkelijk bereikt hebt. Gelukkig staan alle social media-platformen data-analyse toe. Neem een duik in uw social media statistieken voor een bepaalde periode en ga op zoek naar welke parameters er het best bij uw doelstelling passen. 

Vaak gemaakte fouten

Naast best practices voor social media marketing voor horeca zijn er ook worst practices. Mogelijks één van de meest voordehandliggende, maar ondergewaardeerde fouten die horeca ondernemers kunnen maken op social media is… niet op social media zitten. Alles wat u als restaurant-eigenaar heeft opgebouwd zou wel eens aan heel wat mensen voorbij gaan als u niet actief bent op social media. Denk niet alleen aan het aantal klanten (en omzet) dat u daardoor misloopt, maar ook aan de gemiste kansen om uw naamsbekendheid en brand te doen groeien. 

Actief zijn op social media beperkt zich niet tot het regelmatig en consistent posten. Volgers voelen zich pas betrokken als er naar hen geluisterd wordt en op hun reacties wordt ingegaan. Kortom: ga als horecazaak op social media in gesprek met uw volgers als ze likes of reacties plaatsen op uw berichten, foto’s en video’s, en wanneer ze u een bericht sturen of een post delen. Apprecieer uw volgers en uw volgers zullen u appreciëren. 

Diversifieer uw berichten ook per platform of periode (bijv. tijdens de feestdagen): als u actieve accounts heeft op Instagram, Facebook en LinkedIn, vermijd dan om op elk platform hetzelfde te posten. Zorg voor variatie en vernieuwing, en val op in de massa!

Respecteer de 60-30-10-regel

Regelmatig en consistent posten betekent ook niet teveel posten en vooral niet teveel verkopen. Organisch content hoort een atmosfeer en gevoel rond uw horecazaak te creëren – en daarnaast kunt u ook altijd promoties, tijdelijke acties of evenementen posten. Hierbij raden we u aan om de 60-30-10-regel te respecteren, die stelt dat 60% van alles wat u post uit interessante, boeiende en authentieke berichten moet bestaan, 30% uit gedeelde inhoud van uw volgers en slechts 10% feitelijke promotie mag zijn. Op die manier houd u een gezonde balans tussen inspirerende en promotionele inhoud.

 

2) User-generated content

Social proof voor uw zaak

User-generated content zijn foto’s, video’s en posts die uw gasten op hun persoonlijke social media accounts maken en publiceren. En geloof ons, het is hoogstwaarschijnlijk één van de belangrijkste restaurant marketing tips voor social media die we u kunnen geven: gebruik UGC in uw voordeel, want het draagt bij aan het zogenaamde social proof van uw restaurant.

UGC is meer dan wat extra aandacht voor uw zaak. Omdat u er als eigenaar niet actief bij betrokken bent, komt UGC vaak authentieker en origineler over dan traditioneel marketingmateriaal dat u op social media post. Denk aan de 60-30-10-regel: 30% van alle content die u op social media post, moet van uw volgersbasis komen en bestaan uit berichten, stories, foto’s of video’s die zij hebben gepost en u opnieuw deelt. 

UGC is objectieve inhoud die vertrouwd aanvoelt bij uw gasten en het vertrouwen in uw restaurant doet toenemen. Daarnaast versterkt het ook de band met uw gasten, doordat gasten in het openbaar de waarde van uw zaak valideren. 

Hoe kunt u gasten aanzetten tot UGC

Neem UGC dus zeker op in uw horeca marketingplan. De volgende stap in dit plan is om uw gasten aan te zetten UGC te creëren – aangezien het om authentieke content gaat waar u niet direct bij betrokken bent, zou het op het eerste zicht misschien moeilijk lijken om dat te realiseren, maar niets is minder waar. Begin bij de basis: wat zet gasten aan om hun smartphone boven te halen en een foto of video te maken? Het interieur van uw zaak, de presentatie van uw gerechten, originele en levendige elementen, en kleurrijk artwork – noem maar op.  

Met andere woorden: maak van uw restaurant een fotostop. Creëer een plek die bijna schreeuwt om gefotografeerd te worden. Zorg er ook voor dat gasten in de gegevens van uw social media accounts snel uw accountnaam en voorkeur hashtags terugvinden zodat u eenvoudig getagged kunt worden en meer momentum kunt creëren. 

Een andere horeca social media marketing tip voor het stimuleren van UGC is gasten een attentie, cadeautje of korting te bieden als ze een foto, video of story – of zelfs hun ervaring in de vorm van een positieve review – op social media plaatsen. 

Horeca merchandise is ook een aantrekkelijke manier om UGC te stimuleren, omdat u van uw gasten op die manier mobiele ambassadeurs van uw zaak maakt. Ontwerp kledingstukken met het logo en merknaam van uw zaak zoals petten, jassen of goodiebags en maak van een normale Instagram-post een branded Instagram-post met uw merchandise in beeld.

 

3) Influencer marketing

Wat is influencer marketing en wie zijn influencers?

Daarmee zijn we ook aangekomen bij het volgende deel van uw horeca marketingstrategie: influencer-marketing. Voor wie nog niet bekend is met influencers – en zoals de naam doet vermoeden – zijn dat mensen met doorgaans een enorme volgersbasis, waardoor hun post in functie van uw zaak een groot aantal van hun volgers kan beïnvloeden – om uw zaak te volgen, te liken of, in het beste geval, langs te komen.

Influencers bestaan in alle geuren en kleuren, maar in functie van uw horeca marketingstrategie is het belangrijk om influencers te vinden die actief zijn in uw branche en over een relevante volgersbasis beschikken die barst van de potentiële gasten voor uw zaak.

De voor- en nadelen van influencer marketing voor horeca

In een best-case scenario kan uw volgersbasis exponentieel toenemen met de hulp van influencers. Natuurlijk moet u ook voorbereid zijn om met zo’n exponentiële groei om te gaan – zowel wat het onderhoud en de interactie van uw social media kanalen betreft als de toename in populariteit en reserveringen van uw zaak. Eens u met uw horeca marketingstrategie momentum heeft gecreëerd, is het belangrijk om dat vast te houden. Hierbij verwijzen we graag terug naar het belang van regelmaat en consistentie in het beheren van uw social media accounts.

Het nadeel aan influencer-marketing voor horeca? Influencers benutten voor uw horeca marketingstrategie kost geld – en loopt snel op. Natuurlijk kunt u bij het benaderen van influencers ook specifieke, maar realistische resultaten opsommen in ruil voor het geld dat u neerlegt. 

Veel influencers zullen zich simpelweg beroepen op hun de omvang van hun volgersbasis om hun kostprijs te verantwoorden, maar niets houdt u tegen om te onderhandelen qua input en output naargelang bepaalde ROI (return on investment) parameters: denk aan het definiëren van de ratio van verwachte aantal likes van de posts van influencers per likes of nieuwe volgers van uw account, CTR (click through rate) wanneer er een CTA of call-to-action wordt gebruikt zoals het volgen van uw account, het bezoeken van u website of het plaatsen van een online bestelling of reservatie (met eventuele korting). Ga ook na welke influencers hun acties serieus nemen en hun prijskaartje op basis van data de  doeltreffendheid en gerichtheid van hun vorige acties kunnen verantwoorden.

 

4) Horeca e-mailmarketing

Horeca e-mail marketing voor beginners best practices

E-mail marketing kan misschien wel wat outdated lijken in tijden van social media, maar aangezien het social medialandschap ook snel verzadigd kan raken dankzij de content van duizenden restaurants, zijn persoonlijke en doelgerichte e-mails nog steeds een belangrijk hulpmiddel om in contact te blijven met de de mensen die het liefst van u willen horen: uw gasten. 

De eerste stap van horeca e-mailmarketing is het opstellen van een lijst met contacten. Om dat organisch te laten verlopen, raden we u aan om een nieuwsbrief-button toe te voegen aan uw Facebook of Instagram pagina en aan uw website. U kunt gasten ook stimuleren om zich voor uw nieuwsbrief in te schrijven met een gratis attentie, drankje of korting op hun volgend bezoek. U kunt ook een inschrijvingsformulier bij bezorgmaaltijden steken, of aan uw afhaaltoog leggen, zodat gasten zich kunnen inschrijven terwijl ze wachten op hun bestelling. Zorg er wel voor dat u in elk geval de gegevens van uw gasten op de juiste manier verwerkt en hun privacy respecteert.

Maak uw eigen restaurant flyers

Introduceer uw eigen nieuwsbrief of promoties met behulp van restaurant flyers. Gebruik onze flyer templates om zelf flyers te maken voor in uw zaak of voor bij bezorgmaaltijden te voegen.

Horeca e-mail marketing best practices

Waarschijnlijk één van de belangrijkste horeca email-marketing tips is: mail met mate! Spam uw lezers niet wekelijks met een onnodig hoog aantal e-mails, als u wilt dat ze belangrijke aankondigingen, evenementen of promoties niet standaard verwijderen.

Zorg voor een uitnodigende titel van uw nieuwsbrief, die lezers nieuwsgierig maakt om te lezen wat u te vertellen heeft. Probeer ook een actieve call-to-action of CTA te verwerken in uw nieuwsbrief die lezers aanzet om een reservatie te plaatsen, online te bestellen of iets actief te doen op social media in functie van uw zaak. Wees duidelijk en eenduidig in uw communicatie en vermijd te lange zinnen, complexe acties of ongeordende content. Gebruik ook indrukwekkende afbeeldingen met een hoge resolutie om meerwaarde te creëren. Maak uw e-mails persoonlijk, door een first-name tag toe te voegen en uw gasten bij hun voornaam aan te spreken in de opening van uw nieuwsbrief.

 

5) Restaurant website & SEO

Alles op één plaats

Oké, u heeft de juiste platforms geselecteerd voor uw social media marketing campagne, een aantal UGC-tactieken klaarstaan om het social proof van uw zaak te optimaliseren, een influencer benadert die uw volgersbasis gaat voeden en een horeca email-campagne opgesteld om uw bestaande en toekomstige gasten op de hoogte te houden. Wat ontbreekt er? Een website, natuurlijk. 

Zelfs al beschikt een restaurant website enkel over een homepage met een logo, telefoonnummer en een adres, dan nog is het beter dan helemaal geen website te hebben. Uiteraard is het constructiever en productiever om een reserveringssysteem te integreren in uw website, uw menu tentoon te stellen en eventueel zelfs enkele positieve reviews van gasten te publiceren. Maar het belangrijkste aan een website is dat u alle praktische informatie en benodigdheden die een gast nodig heeft om overtuigd te worden bij uw zaak een tafeltje te boeken op één plaats samenbrengt.  

Enkele online marketingtips voor restaurant websites: probeer alle informatie zo duidelijk en leesbaar mogelijk op uw website te publiceren, want met drie zaken geeft u in één oogopslag een schat aan vrijheid en autonomie aan uw gasten:

  1. Uw contactgegevens maken u beschikbaar en bereikbaar voor uw gasten.
  2. Online reserveringsintegraties staan gasten toe om onmiddellijk de beschikbaarheid van uw restaurant te raadplegen en eigenhandig een reservering te plaatsen.
  3. Op basis van uw menukaart kunnen gasten zich op voorhand informeren van wat u op een bepaald moment aanbiedt.

Één van onze andere, belangrijke online horeca marketingtips voor websites is compatibiliteit. U wilt ervoor zorgen dat zoveel mogelijk gasten uw website kunnen bezoeken via zoveel mogelijk verschillende apparaten – of het nu desktops, laptops, tablets of smartphones zijn. Neem daarom de voornaamste weergave vereisten en apparaat-ondersteuningen op in de ontwerpfase van uw (mobiele) website.

Maak uw website SEO-proof

Top – uw website staat online met alle info die gasten nodig hebben om met veel zin en overtuiging onmiddellijk een tafeltje te boeken, ongeacht het toestel dat ze gebruiken. Nu is het tijd om hoog in de resultatenpagina’s van zoekmachines te rangschikken. 

De tak binnen online marketing voor horeca die daarvoor zorgt staat bekend onder de term SEO (search engine optimization). Wat zoekmachines zoals Google doen, is zoektermen linken aan websites waar relevante trefwoorden voor die zoektermen op voorkomen. Zoals aangegeven kan dat gaan van de locatie van uw restaurant, tot informatie over het type keuken, de verschillende gerechten of zelfs de naam van de chef. Ga dus zeker na welke populaire trefwoorden te linken zijn aan uw restaurant en potentiële gasten het meest waarschijnlijk zullen zoeken. Dat zijn de trefwoorden die u het best verwerkt in de inhoud van uw website. 

Het internet biedt een reeks handige tools om de SEO van uw website op peil te brengen. Op Ahrefs, bijvoorbeeld, kunt u nagaan of de trefwoorden die u gebruikt veel verkeer genereren en hoe andere websites die trefwoorden in hun voordeel gebruiken. Yoast SEO is een handige en relatief goedkope plug-in voor WordPress websites die suggesties maakt voor het optimaliseren van de content op uw website en op basis van een SEO-score aangeeft welke pagina’s u kunt verbeteren. 

6) Google Mijn Bedrijf

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Zoals aangegeven is een doordachte SEO implementatie in uw horeca marketingstrategie noodzakelijk om uw website hoog te laten ranken in zoekresultaten van search engines. Evengoed heeft zoiets tijd – en content – nodig. Hoewel Google de frequentie van zoekopdrachten niet bijhoudt, lopen schattingen op tot 3.5 miljard zoekopdrachten per dag. Hoog tijd om uw zaak tot een populaire zoekopdracht om te toveren. 

Een makkelijke manier om gasten uw zaak sneller te doen vinden, is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-profiel (GMB-profiel). Beschouw het als uw gratis online business-kaartje, maar met naast uw website and contactgegevens ook uw locatie, openingstijden, reservatie-, takeaway- en online bestelplatform, en zelfs recensies en ranking.  

Waarom is GMB belangrijk

Of het werkt? Google heeft zelf een onderzoek naar de impact van een GMB-profiel gedaan, waaruit blijkt dat 49% van de bedrijven met een GMB-profiel tot 1.000 meer impressies per maand in zoekresultaten bekwamen – en dat naast de vindbaarheid van uw website in de eerste 10 zoekresultaten op Google. Dat betekent ook extra zichtbaarheid op Google Maps – wat alleen maar in uw voordeel kan spelen, aangezien Google ook liet weten dat 76% van de mensen die op mobiele apparaten locatie-gericht zoeken binnen één dag ook daadwerkelijk die locatie bezoeken.

 

7) Reviews

Recensies: een publiek uithangbord van uw zaak

Een belangrijke, maar vaak vergeten marketingtip voor horeca is het gebruiken van recensies. Recensies dragen, net zoals UGC, bij aan het opbouwen van social proof rond uw zaak. En niets is zo waardevol voor uw naamsbekendheid en reputatie als het krijgen van positieve reviews, zonder dat u daarom gevraagd heeft.  

Recensies geven u bovendien de mogelijkheid om uw service beter en continu af te stemmen op uw gastervaring, en zo ruimte voor verbetering kunt aankaarten dankzij de feedback van uw gasten. Recensies werken echter in twee richtingen: enerzijds vormen ze het publieke uithangbord van uw zaak voor nieuwe klanten, en tegelijkertijd vormen ze ook de favoriete uitlaatklep voor gasten die een net iets minder aangename ervaring achter de rug hebben. 

Omgaan met kritiek: het belang van negatieve reviews

Onze horeca marketingtip om recensies in uw voordeel te laten werken? Reageer tijdig en correct op elke recensie – positief én negatief. Negeer nooit een negatieve review, hoe tenenkrullend slecht ze ook mag lijken. Meer zelfs dan positieve, zijn negatieve recensies cruciaal om de merkreputatie van uw zaak op peil te houden. Door op negatieve recensies op een correcte en professionele wijze te reageren, maakt u zowel aan de recensent als aan  potentiële nieuwe gasten duidelijk dat u feedback serieus neemt en actie onderneemt om ervoor te zorgen dat wat zich voor heeft gedaan, niet meer zal voorkomen.  

Probeer Lightspeed Restaurant gratis uit.

Ontdek hoe ons complete horecaplatform uw horecazaak naar een hoger niveau kan tillen. Of u nu een bar, hotel, restaurant of fastfoodketen runt, Lightspeed Restaurant vereenvoudigt uw dagelijkse workflow, van contactloze bestel- en betaalopties aan tafel tot reserveringen, online bestellen en afhalen, en maaltijdbezorging.

 

8) Loyaliteitsprogramma’s

Creëer een band met u gasten

Het implementeren van loyaliteitsprogramma’s heeft bewezen voor een directe stijging van omzet te zorgen. Niet alleen stimuleren zo’n programma’s het aantal bezoeken aan horecazaken, maar ook de band die gasten met uw zaak hebben. En die band is goud waard. Zorg er daarom voor dat uw gasten zich gewaardeerd voelen. Waardering kan net dat cruciale verschil maken als gasten dat gasten doet kiezen voor uw zaak in plaats van die van uw concurrent. 

Horecagasten zijn, net zoals shoppers, naast waardering ook op zoek naar exclusiviteit. Met een horeca kassasysteem zoals Lightspeed Restaurant kunt u eenvoudig de aankoopgeschiedenis van uw gasten bekijken en beter (en zelfs persoonlijk) inspelen op wat voor beloningsschema u voor uw loyaliteitsprogramma wilt opstellen. De meeste programma’s werken uiteraard volgens het principe “hoe hoger de aankopen, hoe beter de beloningen.” 

Beloon terugkerende gasten

Het marketingprincipe van een loyaliteitsprogramma is eenvoudig: gasten komen bij uw horecazaak langs omdat ze uw aanbod appreciëren en lekker vinden, en ze blijven terugkomen omdat u hen daarvoor beloont. Soms zeggen acties veel meer dan woorden: vertel via uw horeca e-mailmarketing campagne dat u uw gasten waardeert, maar laat ze het ook merken met een beloning.

De integratie van een loyaliteitsprogramma maakt het ook mogelijk om gasten te belonen voor hun verjaardag of het vieren van het aantal jaren dat ze te gast zijn bij uw zaak. En hoe meer gasten zich gewaardeerd voelen, des te groter de kans dat ze positief zullen verwijzen naar uw zaak – zij het via mond-aan-mond reclame bij vrienden of familie of via social media. Met andere woorden: loyaliteit loont!

 

Zet onze tips voor horeca marketing naar uw hand

Het is een feit: een horeca marketingstrategie is – net zoals Rome – niet op één dag gebouwd, maar onze tips voor social media, online en e-mailmarketing zouden u al goed op weg moeten helpen. Benieuwd hoe Lightspeed uw horecazaak nog meer kan helpen naast restaurant marketingtips? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en plan een gesprek in.  

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing