Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

3x uw terrasomzet verhogen met technologie

3x uw terrasomzet verhogen met technologie

De lente is al in volle gang en de zomer laat niet meer lang op zich wachten. Pre-COVID was deze periode het meest lucratieve seizoen: de omzet was gemiddeld tot 30% hoger in vergelijking met de rest van het jaar.

Als horeca-ondernemer wilt u deze drukke maanden natuurlijk optimaal benutten. Het is dan ook belangrijk om uw terras op orde te hebben. Maar bent u flexibel genoeg om in een handomdraai uw bedrijfsvoering aan te passen zodra u weer meer gasten mag ontvangen? 

Naast manieren om uw tafelomzet in uw restaurant te verhogen zijn er ook ‘trucjes’ om uw terrasomzet te verhogen. In dit artikel bespreken we hoe technologie u daarbij kan helpen:

  1. Gebruik een mobiele kassa voor meer flexibiliteit op uw terras
  2. Voorkom vergissingen en miscommunicatie
  3. Gebruik QR-code menu’s voor een snellere doorloop

Bereid uw terras voor op de zomer: 15 tips voor een effectieve heropening

Is uw menu geschikt voor het terrasseizoen? En hoe gaat u ervoor zorgen dat uw terras boven alle anderen uitspringt? In deze gids behandelen we 15 tips waarmee u in een handomdraai uw zaak terras-ready maakt en het maximale uit het zomerseizoen haalt!

1. Gebruik een mobiele kassa voor meer flexibiliteit op uw terras

Een mobiele kassa is – zoals de naam al doet vermoeden – in de eerste plaats mobiel. De online kassa software werkt op een iPhone of iPad, zodat u het altijd en overal bij de hand kunt hebben. Daardoor bent u veel flexibeler en bespaart u tijd. U hoeft immers niet meer heen en weer te rennen om bestellingen in de kassa in te voeren. 

Binnen het kassasysteem kunt u gebruik maken van verschillende functies zodat uw bediening een betere en snellere service kan verlenen. Zo kunt u bijvoorbeeld een digitale plattegrond maken op de iPad, waarbij de tafels van kleur veranderen. U ziet direct of een tafel wacht op een gerecht (groen), een betaling (rood) of nog een bestelling moet plaatsen (kleurloos). Is de tafel oranje dan is de bestelling gereed voor uw gasten. 

Komt er een gezin het terras op? Geen probleem, schuif de benodigde tafels en stoelen bij elkaar, en pas binnen enkele swipes de digitale plattegrond aan. Zo weet uw hele team direct waar ze moeten zijn en worden fouten voorkomen. 

 

2. Voorkom vergissingen en miscommunicaties

Het is iedereen in de horeca wel eens overkomen: u verliest het bonnetje van een bestelling of het gerecht koelt af omdat de gast te lang heeft moeten wachten op dat ene sausje dat niet doorgegeven is aan de keuken. Dit gaat ten koste van uw terrasomzet.

Zelfs als u wel een goed geheugen heeft en iedere bestelling keurig doorgeeft aan de keuken, kunnen er nog altijd fouten insluipen. 

Het gebruik van een mobiel kassasysteem zorgt ervoor dat u deze miscommunicaties vrijwel volledig kunt vermijden: uw bediening neemt de iPad of iPhone mee naar de gasten, tikt de bestellingen aan tafel in en stuurt het direct naar de keuken; geen ruimte voor fouten of verloren bonnen. De bestelling verschijnt op het Kitchen Display System en het keukenpersoneel kan meteen aan de slag.

Een tweede optie is om gasten zelf hun bestelling te laten plaatsen via een Self Order Menu. In dat geval voorziet u alle tafels van een iPad of plaatst u bestel-palen in de zaak. U kunt alle items tot in het kleinste details beschrijven en met haarscherpe foto’s illustreren. Zo zijn gasten zelf verantwoordelijk voor hun bestelling en weten ze precies wat ze kunnen verwachten. 

 

3. Gebruik QR-apps voor een snellere doorloop

Waar horeca-ondernemers eerst bang waren dat het ten koste zou gaan van hun service, heeft COVID ervoor gezorgd dat QR-apps in de horeca in een rap tempo zijn omarmd. Niet alleen garandeert het meer veiligheid, ook hebben uw gasten nu meer controle over hun eigen gastervaring. 

Via een QR-code op tafel kunnen ze zelf het menu op hun telefoon bekijken. En dat niet alleen: dankzij Order Anywhere kunnen gasten ook bestellen en betalen – zowel voor ter plaatse als voor takeaway – via hun smartphone, veilig, snel en contactloos.   

Bestellingen worden direct doorgestuurd naar de keuken en gasten rekenen af wanneer zij willen, niet wanneer uw bediening tijd heeft.

De efficiëntie omtrent het bestellen en betalen wordt zo flink verbeterd, wat uw terrasomzet weer ten goede komt. Met een minimale personeelsbezetting kunt u nu eenvoudig de bonwaarde verhogen. 

Betaal minder, verdien meer

U kunt nu denken: ‘’Allemaal leuk en aardig, maar hoeveel kost dit?’’

Wees gerust, u hoeft uw spaarvarken nog niet open te breken. Integendeel zelfs, want met een modern kassasysteem zult u na verloop van tijd uw kosten verlagen én meer terrasomzet draaien.

De instapkosten voor een mobiel kassasysteem zijn aanzienlijk lager dan die van een vast kassasysteem. U heeft immers geen dure computers, werkstations of servers meer nodig. En is er een nieuwe versie van het kassasysteem beschikbaar? Dan hoeft u alleen maar de iPad of iPhone app te updaten.

“Maar hoe zorgt een kassasysteem nou voor meer omzet?”

Met een mobiel kassasysteem kunt u meer gasten bedienen. Doordat u de bestellingen direct via de iPad of iPhone kunt intikken, hoeft het personeel niet één voor één de bestellingen in te voeren in de centrale kassa. Medewerkers voeren een bestelling in, sturen het naar de keuken en lopen vervolgens meteen naar de volgende tafel. Met een geïntegreerde QR-module kan dit proces zelfs nog sneller. En hoe meer gasten u op een dag kunt bedienen, hoe meer geld er aan het eind van de dag in het laatje zit! 

Wilt u weten hoe u uw terrasomzet met behulp van technologie kunt verhogen? Neem dan contact op met een van onze horeca experts. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Technologie