6 stressmanagement- en gezondheidstips voor retailers

6 stressmanagement- en gezondheidstips voor retailers

Als ondernemer krijgt u regelmatig te maken met stressvolle situaties. Voeg daar nog een pandemie en economische onzekerheid aan toe en uw stresslevel gaat gegarandeerd omhoog.

We kunnen ons niet wapenen tegen onzekerheid. Bij gebrek aan kennis over wat de toekomst ons brengt, gaan we al snel denken in de slechtst mogelijke scenario’s. Als u merkt dat u hier last van hebt, probeer dan een manier te vinden waarop u uw stress kunt verminderen. 

In dit artikel zetten we zes tips voor stressmanagement op een rijtje en hoe u daarmee uw gezondheid kunt verbeteren. 

  1. Concentreer u op uw sterke punten
  2. Werp een kritische blik op uw organisatie
  3. Zorg voor een balans tussen werk en privé
  4. Leer uzelf beter kennen
  5. Leer iets nieuws
  6. Zorg voor meer betrokkenheid bij uw gemeenschap

1. Concentreer u op uw sterke punten

Om u optimaal aan te passen aan de huidige situatie kan het helpen om u op de sterke punten van uw onderneming te richten. Waar bent u goed in en hoe kunt u dat op dit moment toepassen? Probleemoplossingsgericht denken is de sleutel tot succes bij stressmanagement. 

Geef uzelf het vertrouwen dat u problemen kunt oplossen door de sterke punten van uw onderneming op een rijtje te zetten. Op deze manier opent u uw ogen voor wat er mogelijk is om het succes van uw bedrijf voort te zetten.

Stel u voor dat u een winkel hebt die voor maart 2020 veel vaste klanten had. Herleid waarom ze zo graag bij u binnen liepen. Misschien kwam het door uw uitzonderlijke klantenservice of doordat uw producten van betere kwaliteit verkocht. 

Bekijk uw reviews en de klantbetrokkenheid op social media om erachter te komen wat mensen naar uw winkel trekt. Bedenk vervolgens hoe u die sterke punten in deze unieke situatie kunt benutten. 

Wordt u geroemd om uw klantenservice? Post dan bijvoorbeeld producttips op social media en laat uw werknemers hun inzichten delen. Door in beeld te blijven bij uw volgers, kunt u uw vaste klantenkring laten groeien. 

Als men enthousiast is over uw producten kan het zijn dat de tijd rijp is om een webshop te beginnen. Het verkopen via verschillende kanalen kan ervoor zorgen dat u een grotere groep klanten bereikt. 

Bij stressmanagement draait het erom dat u zich focust op wat u zelf in de hand heeft en loslaat waar u niets aan kunt doen (in dit geval een pandemie). U kunt niet voorspellen wat er over een maand gaat gebeuren, maar u kunt wel bepalen wat goed gaat in uw winkel en hoe u die lijn in tijden van crisis kunt doortrekken.

 

2. Werp een kritische blik op uw organisatie

Nu uw winkel waarschijnlijk gesloten is, leggen veel retailers de focus op online verkopen en besteden ze meer tijd aan zaken zoals voorraadbeheer of het ordenen van hun magazijn. 

Dit zijn enkele voorbeelden van projecten waar u zich nu op kunt focussen:

 

3. Zorg voor een balans tussen werk en privé

De bewegingsbeperkingen en het houden van sociale afstand zorgen ervoor dat de grens tussen werk en privé vervaagt. Bovendien staat de toegenomen onzekerheid ontspanning in de weg. 

Het is belangrijk om werk en privé van elkaar te scheiden. Uit onderzoek van het International Journal of Environmental Research & Public Health bleek dat werken of het denken over werk terwijl u zou moeten uitrusten, uw herstel belemmert en vervolgens weer uw kwaliteit van werken beïnvloedt. 

Dit zijn enkele manieren om een balans tussen werk en privé te vinden:

  • Beweeg voldoende. Sportscholen zijn gesloten, maar u kunt wel hardlopen of een training thuis volgen.
  • Mediteer elke dag 15 minuten. Het kan een effectief hulpmiddel bij stressmanagement. Download een meditatie-app zoals Headspace of Calm om u op weg te helpen. 
  • Begin een nieuwe hobby of pak een oude hobby weer op. 

Door de tijd te nemen om te ontspannen en te herstellen, bent u beter in staat om uw hoofd leeg te maken, de juiste beslissingen te nemen en goed te presteren. 

 

4. Leer uzelf beter kennen

In tijden van crisis is stress een natuurlijke reactie. In gezonde hoeveelheden kan het een motivatie zijn en u helpen om te doen wat nodig is, maar ‘te veel’ is nooit goed. 

Angst is zowel mentaal als fysiek uitputtend en kan op lange termijn gevolgen hebben voor uw gezondheid. Ook zorgen stress, paniek en angst ervoor dat we niet helder nadenken kunnen nadenken over de situaties waarin we ons bevinden. Daarom handelen we vaak irrationeel wanneer we worden geconfronteerd met een onmiddellijke bedreiging (zoals gebeurde bij het hamsteren van toiletpapier).

Helaas zijn stress en angst moeilijke beestjes om te temmen, vooral bij ondernemers. Het is niet eenvoudig om tegen uzelf te zeggen ‘niet stressen’. Dit kan contraproductief zijn en zelfs leiden tot zelfgerichte woede.

Stressmanagement houdt in dat uw aandacht besteedt aan een ritme, zelfreflectie en zelfcompassie. Dit hoeft niet veel tijd of energie te kosten, maar het vereist wel enige aandacht. 

“Om onze hersenen te hacken en de angstcyclus te doorbreken, moeten we ons bewust worden van twee dingen: dat we angstig en in paniek raken, en in wat dat resulteert”, zegt psychiater Judson A. Brewer

Maakt u zich zorgen over de toekomst van uw onderneming, waardoor u slecht slaapt en uw productiviteit verliest? Dan helpt deze angst u niet. Denk op deze momenten na over hoe u zo lang mogelijk uw onderneming kunt runnen en wat u zelf kunt aanpakken. Hoe meer negatieve gedachten worden omgezet in positieve, hoe makkelijker het wordt om met stress en angst om te gaan. 

 

5. Leer iets nieuws

U heeft wellicht meer tijd over dan u gewend bent. Voor een ondernemer die normaal een druk schema heeft, kan dat leiden tot een gestrest gevoel. 

Om dit gevoel te onderdrukken kunt u werken aan uw persoonlijke en zakelijke ontwikkeling. 

Een aantal voorbeelden van nieuwe dingen die u kunt leren: 

  • Online verkoop: er zijn manieren om de online verkoop te verhogen. Retailers die nog niet bekend zijn met eCommerce, kunnen gebruik maken van de deze tips om de online conversie te verhogen
  • Social media marketing: misschien bent u nog niet actief op social media of wilt u graag uw business accounts op Facebook, Instagram of Twitter verbeteren. Leer meer over de voordelen van elk platform en hoe u ze het best inzet
  • Impulsaankopen stimuleren: leer meer over impulsaankopen en hoe u daarmee meer klanten kunt overhalen om iets te kopen zodra uw winkel weer open gaat.

 

6. Werk samen met uw gemeenschap

De positieve kant van de Coronacrisis is dat we veel meer voor elkaar klaarstaan. Hulp zoeken bij anderen die voor dezelfde uitdagingen staan, kan zorgen voor stressvermindering. Hetzelfde geldt voor het helpen van anderen. 

“Een van de meest effectieve technieken van stressmanagement, is om de focus van uzelf af te halen”, schrijft CEO en mentor Siimon Reynolds. “Wanneer u tijd gaat besteden aan het helpen van anderen, besteed u minder tijd aan uw eigen problemen.”

Dit is hét moment om een gemeenschapsgevoel te creëren door samen te werken met collega-retailers en zo de gemeenschap te helpen. 

 

Focus op wat u zelf kunt controleren

Alle zes de tips voor stressmanagement hadden één ding gemeen: het gaat erom dat u zich concentreert op wat u zelf kunt controleren

De wereld verandert snel als reactie op het Coronavirus. Regeringen passen constant hun maatregelen aan. Het is moeilijk om alles te houden en u op datzelfde tempo aan te passen. 

Onthoud dat iedereen in hetzelfde schuitje zit en er niet alleen voor staat. Praat met andere ondernemers, houd rekening met de behoeften van uw klanten en bekijk hoe u aan deze behoeften kunt voldoen. Pas goed op uzelf.