Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Alles wat je wilt weten over het nieuwe Lightspeed Restaurant (K-Series)

Alles wat je wilt weten over het nieuwe Lightspeed Restaurant (K-Series)

Het consumptiegedrag en verwachtingspatroon van gasten blijft continu veranderen, waardoor horecaondenemers zich flexibeler moeten opstellen en meer behoefte hebben aan betrouwbare en geavanceerde tools om hen daarbij te helpen. Lightspeed zet zich in om horecaondernemers te voorzien van dat soort tools om hen helpen bij het manoeuvreren doorheen het veranderende horecalandschap. Daarom zijn we trots om het nieuwe Lightspeed Restaurant voor te stellen: K-Series – het intuïtieve, gebruiksvriendelijke en complete betaal- en kassaplatform voor horecazaken.

Met Lightspeed Restaurant (K-Series) heb je een geavanceerd en veelzijdig platform in huis waarmee je heel je horecazaak met één systeem kunt beheren: van (online) bestellingen en betalingen tot takeaway en delivery, van voorraadbeheer en verkooprapporten tot menuprestaties en personeelsplanning.

In dit artikel leggen we uit de voornaamste voordelen van Lightspeed Restaurant (K-Series) uit en waarom ons platform de perfect match is voor ambitieuze, toonaangevende en datagedreven horecaondernemers.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

Maak kennis met Lightspeed.

Het complete kassa- en betaalplatform van Lightspeed helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.

Mobiel, gebruiksvriendelijk & intuïtief

Eén van de vele mogelijkheden die Lightspeed Restaurant (K-Series) als handelsplatform biedt, is dat het als een mobiel kassasysteem gebruikt kan worden. Dat betekent dat het personeel zich vrij tussen de tafels kan bewegen, bestellingen naar de keuken kan sturen en betalingen ter plaatse kan verwerken.

Een dergelijke mobiliteit kan wonderen doen voor je bediening. Als je medewerkers minder vaak heen en weer hoeven te lopen, hebben ze meer tijd en rust om een niveau van bediening aan te bieden waarmee jouw restaurant zich kan onderscheiden.

Een mobiel kassasysteem geeft medewerkers niet alleen meer bewegingsvrijheid, het kan ook:

  • Eenvoudig bestellingen opsplitsen in gangen
  • Gasten de optie geven om per gang of per stoel te bestellen
  • Bestellingen snel bewerken of aanpassen via de Edit-modus
  • Reageren op plotse veranderingen, door bestellingen toe te wijzen aan andere tafels of zitplaatsen
  • Bestellingen personaliseren door middel van productreeksen
  • Plattegronden maken en beheren vanuit één systeem
  • Snelle betalingen aannemen en rekeningen splitsen per item, tafel of stoel

Daarnaast is Lightspeed Restaurant (K-Series) ook heel gebruiksvriendelijk en intuïtief, wat ook één van de redenen was waarom het populaire kippenkraamconcept van Poule & Poulette met Lightspeed werkt: “Alles wat we qua tijd kunnen besparen om enerzijds een kwaliteitsvolle service te garanderen en anderzijds onze collega’s overuren en late shifts te besparen, moeten we benutten”, zegt Frederik Goossens, één van de drie oprichters. “Iedereen moet met ons kassasysteem kunnen werken en het mag ook niet te lang duren om mensen op te leiden. Dat was wat mij zo hard aantrok bij Lightspeed. Ik heb in mijn carrière veel kassasystemen gebruikt, maar de gebruiksvriendelijkheid van Lightspeed is uniek.”

Geïntegreerde betalingen voor een naadloos afrekenproces

Tijdens piekuren is elke seconde goud waard. Daarom is het Lightspeed’s missie om efficiëntie oplossingen te creëren voor tijdrovende en omslachtige handelingen. Eén van de meest belangrijke handelingen is het afrekenproces. Om dat proces efficiënter te maken, hebben we Lightspeed Payments ontwikkeld, een geïntegreerde betaaloplossing die rechtstreeks communiceert met je Lightspeed Restaurant (K-Series) kassasysteem.

Dankzij Lightspeed Payments worden openstaande betalingen automatisch van je kassasysteem naar je betaalterminal gestuurd en, wanneer de betaling voltooid is, met de openstaande bestelling in je kassasysteem gesynchroniseerd.

Wat betekent dit in de praktijk?

  • Je hoeft bedragen niet langer handmatig in te voeren, wat ettelijke seconden per transactie bespaart.
  • Door het handmatig invoeren onnodig te maken, verminder je ook drastisch de kans op invoerfouten.
  • Al je bestellingen en betalingen zijn op het einde van je shift gesynchroniseerd. Je hoeft niet opnieuw elke bestelling met elke betaling dubbel te controleren, wat met welk betaalmiddel is betaald en of elke betaling klopt.
  • Ook je eigen financiële administratie en boekhouding wordt er eenvoudiger op: betaaldata kan per dag, week, maand, kwartaal of jaar eenvoudig geëxporteerd worden.
  • Bovendien heb je door met één leverancier voor zowel je kassasysteem als je betaaloplossing en zelfs je hardware te werken ook één centraal contact- en ondersteuningspunt voor al je vragen en behoeften.

Verhoogde efficiëntie en tijdsbesparing waren de voornaamste redenen waarom het koffie powerhouse van IzyCoffee voor Lightspeed Payments koos: “Wanneer je met een kassasysteem en een betalingssysteem van twee verschillende leveranciers werkt – en dus met twee verschillende apps – moet je constant tussen die twee systemen switchen”, vertelt Bart Buyse, oprichter van IzyCoffee. “We waren daar wel al vrij gespecialiseerd in, maar doe dat maar eens 200 tot 500 keer per dag – dat is serieus zwoegen. Nu werken we zowel voor onze kassa als ons betalingssysteem met Lightspeed, en werken al mijn barista’s met een glimlach van hier tot ginder, omdat ze niet meer tussen systemen moeten wisselen. En hoewel onze foutmarge verrassend laag was, is ze nu herleid tot nul. Het is gewoon veel efficiënter, veel effectiever.”

Lightspeed Payments accepteert alle courante betaalmethodes, van debet tot credit, contactloos tot mobile, wallet tot wearable. Bovendien zijn er geen installatiekosten of verborgen kosten verbonden aan Payments.

Eenvoudig menu’s voor ter plaatse, takeaway en delivery

Elke dag in de horeca is anders, en voor je het weet, biedt een nieuwe uitdaging zich aan. Daarom is het belangrijk om over een kassasysteem te beschikken dat speciaal ontwikkeld is voor horecazaken, zodat je je menu snel kunt aanpassen aan veranderende omstandigheden en consumptiepatronen.

Met de nieuwste versie van Lightspeed Restaurant (K-Series) kun je zelf snel en heel eenvoudig menuwijzigingen doorvoeren zonder dat er een supportteam aan te pas hoeft te komen. Dit betekent ook dat je op meerdere locaties menu’s kunt toevoegen en bewerken, apart of tezamen, en dat allemaal via één systeem.

Lightspeed Restaurant beschikt over talloze functionaliteiten. Tom Sas, oprichter van Boker Tov, Laila Tov en Kaffa werkt al sinds het begin van zijn horecacarrière met Lightspeed: “Ik ben altijd fan geweest van Lightspeed – zowel als werknemer als werkgever,” vertelt hij. “De backoffice van Lightspeed altijd veel dynamischer en gebruiksvriendelijker, en visueel sterker en aantrekkelijker dan andere systemen – en dat is niet veranderd, maar enkel verbeterd. Ik ben er zelfs van overtuigd dat ik 30% van het potentieel van Lightspeed onbenut laat – zij het door tijdgebrek of focus op het operationele aspect – maar zelfs met 70% heb je onwaarschijnlijk veel tools en zinvolle informatie in handen.”

Zo wijzig je eenvoudig je menu vanuit de Lightspeed backoffice:

  • Je wilt graag een nieuwe inkomstenbron creëren en besluit om een bezorgdienst voor maaltijden te implementeren in je bestaande bedrijfsmodel. Dat is een uitstekend idee!
  • In je backoffice heb je al een menu staan en je wilt je in-house menu aanbieden om te bestellen. Maar er zijn wel een paar aanpassingen nodig, sommige van je menu-items zullen niet goed blijven tijdens transport of kunnen niet gemakkelijk worden ingepakt voor bezorging.
  • Ga naar de backoffice van Lightspeed en klik op het onderdeel Menu’s. Hier vind je een helder overzicht van al je bestaande menu’s. In het uitklapmenu is er een optie om een Nieuw menu te maken.
  • Je wilt niet een heel nieuw menu verzinnen, en gelukkig is dat ook niet nodig. Selecteer je menu en vervolgens Menu dupliceren in het uitklapmenu.
  • Nu je je menu hebt gedupliceerd, kun je het een andere naam geven en de items verwijderen die niet geschikt zijn voor bezorging, en nieuwe gerechten toevoegen die dat wel zijn.
  • Synchroniseer je nieuwe bezorgmenu met Deliverect, zodat het gemakkelijk kan worden toegevoegd aan bezorgapps van derden, zoals Thuisbezorgd en UberEATS.
  • Op die manier kunnen gasten je menu gemakkelijk vinden, en bestellingen via deze externe apps zullen direct naar je kassasysteem worden gestuurd.

Contactloos & online bestellen en betalen met Order Anywhere

Sinds Corona zijn de gewoonten en verwachtingen van gasten voorgoed veranderd. De pandemie leidde niet alleen tot nieuwe verwachtingen rond veiligheid van personeel en klanten, maar zorgde er ook voor dat gasten meer gemak verwachten bij het bestellen van eten en drinken in horecazaken.

Met Lightspeed Order Anywhere kun je aan deze nieuwe verwachtingen voldoen. Het complete bestel- en betaalplatform is naadloos geïntegreerd met Lightspeed Restaurant (K-Series) en geeft gasten vanaf elk apparaat toegang tot jouw menu via een link of QR-code, zonder dat ze een app hoeven te downloaden.

Hoe gaat dat precies in zijn werk?

  • Het is een zonnige dag en veel mensen willen op je terras eten. Je bent een beetje onderbemand qua bediening, maar gelukkig gebruik je Order Anywhere. Het enige wat je gasten hoeven te doen is een QR-code scannen, die je hebt afgedrukt vanuit de Order Anywhere backoffice.
  • Je gasten scannen de QR-code met hun smartphone en krijgt meteen toegang tot je menu, waar ze probleemloos doorheen kunnen bladeren. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je niet telkens je menukaarten hoeft schoon te maken en te vervangen als je een tafel opnieuw dekt.
  • Wanneer gasten besloten besloten hebben wat ze willen bestellen, kunnen ze gewoon de gewenste gerechten en drankjes toevoegen aan hun winkelwagentje en op “Ga naar kassa” klikken om hun bestelling te plaatsen.
  • Op het afrekenscherm voeren ze vervolgens hun betaalgegevens in en het emailadres waarop ze hun digitale ontvangstbewijs willen ontvangen. Op het afrekenscherm kunnen ze ook fooi toevoegen en met creditcard of pinpas betalen.
  • Vervolgens kunnen gasten hun bestelling afronden door op “Plaats bestelling” te klikken, waarna hun bestelling naar de keuken en/of bar wordt doorgestuurd, net zoals elke andere bestelling die je zelf opneemt, met het verschil dat deze gast dat volledig digitaal en contactloos zelf heeft gedaan.
  • De enige rol die je bediening in dit alles speelt, is gasten hun bestellingen brengen. Nu je bediening minder handelingen hoeft te doen, kunnen ze zich volledig richten op speciale verzoeken en zorgen voor die onvervangbare persoonlijke klantbeleving.

Bestellen voor takeaway met Lightspeed Order Anywhere

Maar wacht, er is nog meer: met Lightspeed Order Anywhere is het ook mogelijk om voor takeaway te bestellen. Hierdoor kunnen gasten vanuit het comfort van hun zetel rechtstreeks vanaf jouw website bestellen, zonder tussenkomst van derden en dus zonder commissiekosten!

Zo werkt Order Anywhere voor afhaalmaaltijden:

  • Een fan van jouw horecazaak zit met zijn vrienden in het park en besluit dat hij bij jou eten wil bestellen.
  • Hij gaat naar je website, waar hij op je startpagina een doorverwijslink ziet.
  • Deze geeft hem toegang tot je menu en laat hem direct items selecteren, precies zoals hij zou doen wanneer hij in-house bij je zou eten.
  • Bij het afrekenen heeft de klant twee opties voor hoe hij zijn bestelling wil ontvangen. Hij kan ervoor kiezen om de bestelling zo snel mogelijk op te halen, of om de bestelling voor een later tijdstip te plaatsen. Vanuit Lightspeed Order Anywhere kan hij een specifieke dag en tijd kiezen om zijn bestelling op te halen.

Et voilà: zo zet je makkelijk een afhaalservice op en profiteer je van een nieuwe inkomstenbron met Lightspeed Order Anywhere!

Automatisch voorraadbeheer met Inventory

Voorraad is naast personeel de grootste variabele kost van een horecazaak. Door je voorraadbeheer te automatiseren kun je je food cost verlagen, verspilling verminderen en betere aankoopbeslissingen nemen.

Met Lightspeed Inventory heb je altijd en waar je ook bent een gedetailleerd overzicht van wat er zich in je voorraad bevindt. Dankzij automatische meldingen bij gespecificeerde voorraadniveaus kun je bovendien altijd op tijd en de juiste hoeveelheid voorraad bijbestellen. Daardoor vermijd je tekorten, overvloeden en dode voorraad.

Bovendien wordt bij elke ingevoerde bestelling in je Lightspeed Restaurant (K-Series) kassasysteem het voorraadniveau van elk ingrediënt of product van de bestelling in kwestie automatisch aangepast.

“Lightspeed is een algemeen begrip”, vertelt Maurice De Jaeger van sterrenrestaurant Sensum* in Gent. “Onze stock is volledig gekoppeld aan Lightspeed, waardoor we kunnen zien hoeveel winst elk product, elk segment en elk onderdeel van onze zaak maakt – dat is ongezien.”

Data en inzicht voor betere winstmarges met Advanced Insights

Elke licentie op Lightspeed Restaurant (K-Series) komt met Advanced Insights, een gratis add-on die al je bestel- en betaaldata omzet tot bruikbare acties en beslissingen.

Advanced Insights combineert besteldata van Lightspeed Restaurant en betaaldata van Lightspeed Payments om de prestaties van je menukaart en personeel in kaart te brengen. Via het Magic Menu Quadrant van Advanced Insights krijg je een beeld van welke gerechten op je menukaart het meest besteld worden, welke gerechten gasten doen terugkeren, en welke gerechten de beste – en slechtste – winstmarges hebben.

De ingebouwde menu-engineering tools helpen je om het meeste uit je menukaart te halen. Zet je best-verkopende gerechten en hidden gems met een hoge retentie in de kijker en haal minder populaire of winstgevende gerechten van je kaart.

Naast het consumptiegedrag van je gasten kun je bovendien ook de prestaties van je personeel analyseren op basis van intuïtieve heatmaps die per uur weergeven wanneer wie het meeste bestellingen heeft geplaatst. Met dat soort informatie kun je je topmedewerkers identificeren en ontdekken waar en bij wie er ruimte is voor verbetering.

Haal vandaag Lightspeed Restaurant (K-Series) in huis

Digitale technologie is vandaag de norm voor het beheren van een horecazaak. Ontdek wat Lightspeed voor jouw horecazaak kan betekenen. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Technologie